- Katılım
- 8 Ağustos 2011
- Mesajlar
- 457
- Tepkime puanı
- 5
ÂDİLE
Doğru olmak, düzeltmek, eşitlemek anlamlarına gelen bir İslâm miras* hukuku terimi. Belirli hisse sahiplerinin (ashâbü'l-ferâiz) mirastan alacakları payların toplamının ortak paydaya (mahrec) eşit olması halini ifade eder.
Paylar toplamının ortak paydadan fazla olması durumunda "avl*" daha az olması durumunda da "red" söz konusudur. Ancak, paylar toplamının ortak paydadan küçük olması halinde mirasçılar arasında asâbe*den birisi bulunursa geri kalanı o alacağından yine denklik sağlanarak red söz konusu olmaz. Bu duruma da "âdile' denir. Örnek: Ölenin anne, baba ve iki kızı mirasçı olarak kalsa, anne altıda bir, baba altıda bir ve iki kız üçte iki pay alırlar. Paylar toplamı altı ve ortak payda (mahrec) da altı olduğundan, mesele "âdile' kabilindendir (es-Serahsî, el-Mebsût, Beyrut, (ty) XXIX, 160, 161; el-Fetâvâ'l-Hindiyye, Bulak 1310, VI, 468; Ömer Nasuhi Bilmen, Istılâhât-ı Fıkhiyye Kâmusu, İstanbul 1969, V, 211).
Hamdi DÖNDÜREN
NOT: Mevla Teala miras hakkinda 1.5 sahife tutan bir bilgi ile bizleri bilgilendirmistir. Ve bunlar masal falan da degildir. Mevla uygulansin anlaminda bunlari bizlere ifade etmistir.
Ben kendi bulundugum köyde epey bir kaldim. Halan da gidip geliyorum. Miras'ta Kur'an'i acip okuyan hic bir kimseye sahit olmadim.
Neden, neden olacak,
Kur'an okuma demek Yasin suresi gibi 5000 kez okuyacaksin anlaminda bilindigi icin.
Kur'an okuma deyince anlayacagimiz husus meslemezi cözmek icin okumak olmalidir. Zaten öyledir de.
Asil olmayinca bakilacak yerde de Kur'an bakilmaz. Örnekte oldugu gibi.
Doğru olmak, düzeltmek, eşitlemek anlamlarına gelen bir İslâm miras* hukuku terimi. Belirli hisse sahiplerinin (ashâbü'l-ferâiz) mirastan alacakları payların toplamının ortak paydaya (mahrec) eşit olması halini ifade eder.
Paylar toplamının ortak paydadan fazla olması durumunda "avl*" daha az olması durumunda da "red" söz konusudur. Ancak, paylar toplamının ortak paydadan küçük olması halinde mirasçılar arasında asâbe*den birisi bulunursa geri kalanı o alacağından yine denklik sağlanarak red söz konusu olmaz. Bu duruma da "âdile' denir. Örnek: Ölenin anne, baba ve iki kızı mirasçı olarak kalsa, anne altıda bir, baba altıda bir ve iki kız üçte iki pay alırlar. Paylar toplamı altı ve ortak payda (mahrec) da altı olduğundan, mesele "âdile' kabilindendir (es-Serahsî, el-Mebsût, Beyrut, (ty) XXIX, 160, 161; el-Fetâvâ'l-Hindiyye, Bulak 1310, VI, 468; Ömer Nasuhi Bilmen, Istılâhât-ı Fıkhiyye Kâmusu, İstanbul 1969, V, 211).
Hamdi DÖNDÜREN
NOT: Mevla Teala miras hakkinda 1.5 sahife tutan bir bilgi ile bizleri bilgilendirmistir. Ve bunlar masal falan da degildir. Mevla uygulansin anlaminda bunlari bizlere ifade etmistir.
Ben kendi bulundugum köyde epey bir kaldim. Halan da gidip geliyorum. Miras'ta Kur'an'i acip okuyan hic bir kimseye sahit olmadim.
Neden, neden olacak,
Kur'an okuma demek Yasin suresi gibi 5000 kez okuyacaksin anlaminda bilindigi icin.
Kur'an okuma deyince anlayacagimiz husus meslemezi cözmek icin okumak olmalidir. Zaten öyledir de.
Asil olmayinca bakilacak yerde de Kur'an bakilmaz. Örnekte oldugu gibi.