Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Genel islami paylaşımlar
Allahu teala'dan uzak tutmamız gereken durum ve sıfatlar
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ekrem" data-source="post: 52221" data-attributes="member: 3"><p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">İmam Gazzali (rah.),"Kavaidü'l-Akaid" kitabında, konumuzla ilgili şu temel esasları zikretmiştir:</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">"Alemlerin Rabbi, cisim değildir; cevher de değildir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Hayal edilemez, şu kadar büyüktür denilemez.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">O, hiçbir yönden cisimlere benzemez. Onun benzeri hiçbir varlık yoktur.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">O hiçbir varlığa hulul edip içine girmez.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Hiçbir varlık da O'nun vücuduna girmez, O'nunla birleşmez, Zatıyla bü-tünleşmez.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Onun varlığının bir sınırı, miktarı, ölçüsü, ciheti, karar kılıp yerleştiği yeri yoktur.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">O ne yerdedir ne de göktedir; belki her yerdedir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Kendisinin Kur'an'da bildirdiği şekilde ve kasdettiği manada Arşın üzerinde istiva etmiştir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bu istiva, Arşa vücuduyla değme, yerleşme, girme, başka yerden intikal etme şeklinde değildir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Arş Onu taşımaz, bilakis Arş ve Arş'ı taşıyan melekler O'nun kudretiyle taşınırlar.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allah Arşın ve semanın üstündedir. O her şeyin üstündedir. Üstedir sözü yüceliğini anlatmak içindir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Yoksa, bir şeyin üst tarafında durur ve diğer şeylerden uzakta bulunur manasında değildir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">O her şeyin, yerin ve göğün üstündedir, aynı zamanda ilmi ve kudretiyle her şeye yakındır.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allahu Teala insana şah damarından daha yakındır. O her şeye şahittir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Onun yakınlığı, cisimlerin biribirine yakınlığına benzemez.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allah, hiçbir şahsın veya mekanın içine girmez. Hiçbir mekan O'nu ihata edemez, içine alamaz.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Zaman onu kuşatamaz. O (c.c) zaman ve mekan yok iken var idi.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Onları yarattıktan sonra kendisinde bir değişme olmadı. Önce nasılsa, şimdi de öyledir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allahu Teala, zaman ve olaylardan etkilenmez, Zatında zaman içinde bir gelişme ve kemalat artışı olmaz.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">O ezelde bütün kemal sıfatlarına sahiptir ve her türlü noksan sıfatlardan, kusur ve ayıplardan uzaktır.(Gazzali, Kavaidü'l-Akaid, 51-53.)</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Rasulullah (s.a.v) Efendimiz Miraçta Yüce Rabbimizi hem baş hem de gönül gözüyle görmüştür.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Diğer insanlar için Allahu Teala'yı dünyada baş gözü ile görmek mümkün değildir, ancak arifler basiret gözüyle yüce sıfatlarının tecellilerini görürler.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Aşıklar Onun celal ve cemal sıfatlarını müşahede ederler, Zatına aşık olurlar.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allahu Teala cemalini müminlere ahirette gösterecektir. </span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Rasulullah (s.a.v) Efendimiz bildiriyor: ."Cenab-ı Hakk, zatını nurlarla perdeledi.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Eğer o perdeyi açsaydı,zatının nurlarından cümle alem yanardı." (Müslim, iman, 293; ibnu Mace, Mukaddime, 13.)</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bütün alem bir tecelliden ibarettir. Varlıklarda herbir ism-i şerifin ayrı bir tecellisi vardır.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Onları ancak tevhid ehli müminler okur.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Tefekkür, tezekkür, ibret, hikmet, ilim, marifet, muhabbet bu tecellilerde olur.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Alemde ne varsa hepsi tefekkür edilebilir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allahu Teala'nın varlığına ve birliğine bir alamet olduğu için bütün varlıklara "alem" denmiştir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Allah'dan başka her şey alemdir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Varlıklarda saklı olan ilahi sır, hikmet, rahmet ve diğer güzellikler insanı Allah'a sevketmek içindir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">İmanlı ve nurlu kalbler onları seyreder hayran kalır, her birisinden bir çeşit ilim alır.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Çünkü, her zerrede Yüce Yaratıcının varlığına, birliğine, ilmine, kudretine,</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">rahmetine ve şefkatine şahitlik eden sayısız deliller ve ibretler mevcuttur.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ebu'l-Atâhiyye şiir halinde ne güzel söylemiş:</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><em><strong><span style="color: Blue">Hayret! Yüce ilaha nasıl isyan edilir,</span></strong></em></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><em><strong><span style="color: Blue">Aceb hangi delille Onu inkara gidilir.</span></strong></em></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><em><strong><span style="color: Blue">Vallahi her şeyde onun bir şahidi var;</span></strong></em></span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px"><em><strong><span style="color: Blue">Tek ilah olduğunu alem ediyor ikrar. </span></strong></em>(Aliyyü'l-Kâri, Şerhu Fıkhı'l-Ekber, 22. A'raf,)</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Ancak, tefekkür yoluyla kalbe gelen her mana hak olmayabilir. Akla gelen fikirlere şeytan karışabilir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bu işte şeytanın bir çok etkisi ve hilesi vardır.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bunun için arifler, kalblerine gelen bütün mana ve ilimleri Kur'an ve sünnet terazisinde ölçer;</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">onların tasdik ettiklerini alır, gerisini reddederler.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Arifler demişlerdir ki: Kainata ibret nazarı ile bakmak için kalbin uyanık olması gerekir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Kalbin uyanması ve basiret gözünün açılması için nur lazımdır.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bu nur, zikir ve takva ile elde edilir. Bunun için devamlı zikre sarılmak ve edebi korumak gerekir.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Gafil ve kibirli insanların basiret gözü kördür.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Basireti kör olanın gördüklerinden ibret alması, duyduklarıyla hikmete ulaşması imkansızdır.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bu durumu Cenab-ı Hakk şöyle haber veriyor:</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">"Yeryüzünde haksız yere kibredenleri ayetlerimizi görmekten ve anlamaktan menedeceğiz.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Bu durumda onlar bütün mucizeleri görseler yine iman etmezler. Doğru yolu görseler ona yönelmezler.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Fakat eğri yolu görünce ona dalmakta gecikmezler.</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Onların bu hali, ayetlerimizi yalanlamalarından ve ondan gafil olmalarındandır."(A’raf 146)</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Nice insanlar bir ömür içice oldukları şu aleme hiç ibret nazarı ile bakamadan,</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">bir kere olsun onu yaratanı hatırlayıp aşk ile Allah diyemeden ölüp gitmişlerdir,</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">ilahi huzurda Allahu Teala kendilerine şu soruyu soracaktır:</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">"Size düşünecek bir kimsenin düşünebileceği kadar bir ömür vermedik mi?</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Hem size uyarıcı da gelmişti. (Bunca delil ve uyarıcılardan sonra niçin beni tanımadınız?)</span></span></p> <p style="margin-left: 20px"><span style="font-family: 'Georgia'"><span style="font-size: 12px">Şimdi tadın azabı, artık zalimler için bir yardımcı yoktur." (Fâtır, 37.)</span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ekrem, post: 52221, member: 3"] [INDENT][FONT=Georgia][SIZE=3]İmam Gazzali (rah.),"Kavaidü'l-Akaid" kitabında, konumuzla ilgili şu temel esasları zikretmiştir: "Alemlerin Rabbi, cisim değildir; cevher de değildir. Hayal edilemez, şu kadar büyüktür denilemez. O, hiçbir yönden cisimlere benzemez. Onun benzeri hiçbir varlık yoktur. O hiçbir varlığa hulul edip içine girmez. Hiçbir varlık da O'nun vücuduna girmez, O'nunla birleşmez, Zatıyla bü-tünleşmez. Onun varlığının bir sınırı, miktarı, ölçüsü, ciheti, karar kılıp yerleştiği yeri yoktur. O ne yerdedir ne de göktedir; belki her yerdedir. Kendisinin Kur'an'da bildirdiği şekilde ve kasdettiği manada Arşın üzerinde istiva etmiştir. Bu istiva, Arşa vücuduyla değme, yerleşme, girme, başka yerden intikal etme şeklinde değildir. Arş Onu taşımaz, bilakis Arş ve Arş'ı taşıyan melekler O'nun kudretiyle taşınırlar. Allah Arşın ve semanın üstündedir. O her şeyin üstündedir. Üstedir sözü yüceliğini anlatmak içindir. Yoksa, bir şeyin üst tarafında durur ve diğer şeylerden uzakta bulunur manasında değildir. O her şeyin, yerin ve göğün üstündedir, aynı zamanda ilmi ve kudretiyle her şeye yakındır. Allahu Teala insana şah damarından daha yakındır. O her şeye şahittir. Onun yakınlığı, cisimlerin biribirine yakınlığına benzemez. Allah, hiçbir şahsın veya mekanın içine girmez. Hiçbir mekan O'nu ihata edemez, içine alamaz. Zaman onu kuşatamaz. O (c.c) zaman ve mekan yok iken var idi. Onları yarattıktan sonra kendisinde bir değişme olmadı. Önce nasılsa, şimdi de öyledir. Allahu Teala, zaman ve olaylardan etkilenmez, Zatında zaman içinde bir gelişme ve kemalat artışı olmaz. O ezelde bütün kemal sıfatlarına sahiptir ve her türlü noksan sıfatlardan, kusur ve ayıplardan uzaktır.(Gazzali, Kavaidü'l-Akaid, 51-53.) Rasulullah (s.a.v) Efendimiz Miraçta Yüce Rabbimizi hem baş hem de gönül gözüyle görmüştür. Diğer insanlar için Allahu Teala'yı dünyada baş gözü ile görmek mümkün değildir, ancak arifler basiret gözüyle yüce sıfatlarının tecellilerini görürler. Aşıklar Onun celal ve cemal sıfatlarını müşahede ederler, Zatına aşık olurlar. Allahu Teala cemalini müminlere ahirette gösterecektir. Rasulullah (s.a.v) Efendimiz bildiriyor: ."Cenab-ı Hakk, zatını nurlarla perdeledi. Eğer o perdeyi açsaydı,zatının nurlarından cümle alem yanardı." (Müslim, iman, 293; ibnu Mace, Mukaddime, 13.) Bütün alem bir tecelliden ibarettir. Varlıklarda herbir ism-i şerifin ayrı bir tecellisi vardır. Onları ancak tevhid ehli müminler okur. Tefekkür, tezekkür, ibret, hikmet, ilim, marifet, muhabbet bu tecellilerde olur. Alemde ne varsa hepsi tefekkür edilebilir. Allahu Teala'nın varlığına ve birliğine bir alamet olduğu için bütün varlıklara "alem" denmiştir. Allah'dan başka her şey alemdir. Varlıklarda saklı olan ilahi sır, hikmet, rahmet ve diğer güzellikler insanı Allah'a sevketmek içindir. İmanlı ve nurlu kalbler onları seyreder hayran kalır, her birisinden bir çeşit ilim alır. Çünkü, her zerrede Yüce Yaratıcının varlığına, birliğine, ilmine, kudretine, rahmetine ve şefkatine şahitlik eden sayısız deliller ve ibretler mevcuttur. Ebu'l-Atâhiyye şiir halinde ne güzel söylemiş: [I][B][COLOR=Blue]Hayret! Yüce ilaha nasıl isyan edilir, Aceb hangi delille Onu inkara gidilir. Vallahi her şeyde onun bir şahidi var; Tek ilah olduğunu alem ediyor ikrar. [/COLOR][/B][/I](Aliyyü'l-Kâri, Şerhu Fıkhı'l-Ekber, 22. A'raf,) Ancak, tefekkür yoluyla kalbe gelen her mana hak olmayabilir. Akla gelen fikirlere şeytan karışabilir. Bu işte şeytanın bir çok etkisi ve hilesi vardır. Bunun için arifler, kalblerine gelen bütün mana ve ilimleri Kur'an ve sünnet terazisinde ölçer; onların tasdik ettiklerini alır, gerisini reddederler. Arifler demişlerdir ki: Kainata ibret nazarı ile bakmak için kalbin uyanık olması gerekir. Kalbin uyanması ve basiret gözünün açılması için nur lazımdır. Bu nur, zikir ve takva ile elde edilir. Bunun için devamlı zikre sarılmak ve edebi korumak gerekir. Gafil ve kibirli insanların basiret gözü kördür. Basireti kör olanın gördüklerinden ibret alması, duyduklarıyla hikmete ulaşması imkansızdır. Bu durumu Cenab-ı Hakk şöyle haber veriyor: "Yeryüzünde haksız yere kibredenleri ayetlerimizi görmekten ve anlamaktan menedeceğiz. Bu durumda onlar bütün mucizeleri görseler yine iman etmezler. Doğru yolu görseler ona yönelmezler. Fakat eğri yolu görünce ona dalmakta gecikmezler. Onların bu hali, ayetlerimizi yalanlamalarından ve ondan gafil olmalarındandır."(A’raf 146) Nice insanlar bir ömür içice oldukları şu aleme hiç ibret nazarı ile bakamadan, bir kere olsun onu yaratanı hatırlayıp aşk ile Allah diyemeden ölüp gitmişlerdir, ilahi huzurda Allahu Teala kendilerine şu soruyu soracaktır: "Size düşünecek bir kimsenin düşünebileceği kadar bir ömür vermedik mi? Hem size uyarıcı da gelmişti. (Bunca delil ve uyarıcılardan sonra niçin beni tanımadınız?) Şimdi tadın azabı, artık zalimler için bir yardımcı yoktur." (Fâtır, 37.)[/SIZE][/FONT][/INDENT] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Günün ilk namazı hangi namazdır
Cevap yaz
Ana sayfa
Forumlar
İSLAMİ PAYLAŞIMLAR
Genel islami paylaşımlar
Allahu teala'dan uzak tutmamız gereken durum ve sıfatlar
Üst
Alt