- Katılım
- 22 Şubat 2011
- Mesajlar
- 9,107
- Tepkime puanı
- 81
KENDINI OLDURENIN HUKMU
4901 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim kendisini dagdan atarak intihar ederse o cehennemlik olur. Orada ebedi olarak kendini dagdan atar. Kim zehir icerek intihar ederse, cehennem atesinin icinde elinde zehir oldugu halde ebedi olarak ondan icer. Kim de kendisine demir saplayarak intihar ederse, cehennemde ebedi olarak o demiri karnina saplar."
Buhari, Tibb 56; Muslim, Iman 175, (109); Tirmizi, Tibb 7, (2044, 2045); Nesai, Cenaiz 68, (4, 66, 67); Ebu Davud, Tibb 11, (3872).
4902 - Yine Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam ile birlikte Hayber gazvesinde hazir bulunduk. Musluman oldugunu soyleyen bir adam icin, Efendimiz:
"Bu, ates ehlindendir!" buyurdular. Savas baslayinca cok siddetli sekilde savasti ve yara aldi. Ashabtan bazisi: "Ey Allah'in Resulu dedi, az once ates ehlinden dediginiz kimse, cok siddetli sekilde kahramanca savasti ve de oldu!" dediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam, yine:
"Cehenneme (gitmistir)" buyurdular. Bu cevap uzerine muslumanlardan bazilari nerdeyse supheye dusecekti. Askerler bu halde iken, Aleyhissalatu vesselam'a: "O asker henuz olmemis, ancak agir sekilde yaralanmis!" dediler. Gece olunca, adam yaraya dayanamadi. Kilincinin keskin tarafini alip uzerine yuklendi ve intihar etti. Durum Aleyhissalatu vesselam'a haber verildi. Bunun uzerine:
"Allahuekber!" buyurdular ve devam ettiler: "Sehadet ederim ki, ben Allah'in kulu ve Resuluyum!"
Sonra Hz. Bilal radiyallahu anh'a halk icinde soyle ilan etmesini emrettiler:
"Cennete sadece musluman nefisler girecek. Surasi muhakkak ki, (Islam'in lehine olan ameller kisinin imanina delil degildir), Allah bu dini, facir bir kimse ile de guclendirir."
Buhari, Cihad 182, Megazi 38, Kader 5; Muslim, Iman 178, (111).
4903 - Cabir Ibnu Semure radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'a, intihar eden bir kimse haber verilmisti:
"Ben uzerine namaz kilmiyorum!", buyurdular."
Ebu Davud, Cenaiz 51, (3185).
OLDURULMESI CAIZ OLAN VE OLMAYAN HAYVANLAR
4904 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Hayvanlardan bes tanesi vardir ki bunlarin herbiri fasiktir (zararlidir). Harem bolgesinde olsun, Hill (denen Harem disi) bolgesinde olsun bunlar oldurulur: Karga, caylak, akrep, sican, kelb-i akur (yirticilar)."
Buhari, Bed'u'l-Halk 16, Ceza'u's-Sayd 7; Muslim, Hacc 66-67, (1198); Muvatta, Hacc 90, (1, 357); Tirmizi, Hacc 21, (837); Nesai, Hacc 113, (5, 208).
Muslim'in bir rivayetinde Hz. Aise soyle demistir: "Resulullah aleyhissalatu vesselam bes fasigin Hill'de ve Harem'de oldurulmesini emretti." Ebu Davud, Ebu Hureyre radiyallahu anh'tan kaydettigi bir rivayetinde, karga yerine "yilan" demistir.
4905 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor: "Biz, Resulullah aleyhissalatu vesselam ile birlikte Mina'da iken, Velmurselat suresi nazil oldu. Aleyhissalatu vesselam onu okuyordu. Ben onu, kendi agizlarindan ogrendim. Mubarek agizlari henuz surenin rutubetini tasirken, uzerimize bir yilan sicradi. Aleyhissalatu vesselam:
"Oldurun sunu!" buyurdular. Hemen oldurmek uzere atildik. Fakat yilan once davranip kacti. Aleyhissalatu vesselam:
"Serrinizden korundu, tipki siz de onun serrinden korundugunuz gibi!" buyurdular."
Buhari, Ceza'u's-Sayd 7, Bed'u'l-Halk 14, Tefsir, Murselat 1; Muslim, Selam 137, (2234); Nesai, Hacc 114, (5, 208, 209).
4906 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'i minber uzerinde soyle soylerken dinledim:
"Yilanlari oldurun. Iki cizgili ve ebteri (engerek) de oldurun. Cunku bunlar, gozleri kapar (kor eder) ve hamilelerde dusuk yaparlar."
Abdullah Ibnu Omer radiyallahu anhuma der ki: "(Bir gun) ben oldurmek icin bir yilan kovalarken, Ebu Lubabe radiyallahu anh bana: "Oldurme onu!" diye nida etti. Ben: "Resulullah aleyhissalatu vesselam yilanlarin oldurulmelerini emir buyurdular!" dedim. O:
"Ama daha sonra ev yilanlarinin oldurulmelerini yasakladi!" dedi. Bunlar (omurleri uzun oldugu icin) avamir denen ev yilanlari idi."
Buhari, Bedi'u'l-Halk 14, Megazi 11; Muslim, Selam 128, (2233); Muvatta, Isti'zan 31, (2, 975, 976); Ebu Davud, Edeb 174, (5252, 5253, 5254, 5255); Tirmizi, Ahkam 2, (1483).
4907 - Ebu'l-Museyyeb anlatiyor: "(Bir gun) Ebu Said radiyallahu anh'in yanina girmistim, namaz kiliyor buldum. Onu beklemek uzere oturdum. Derken evin bir kosesinde tavani orten hurma dallari arasinda bir kipirti gordum. Oraya bakinca bir yilan oldugunu gordum. Oldurmek uzere atildim. Ebu Said oturmam icin isaret etti. Tekrar yerime oturdum. Namazdan cikinca bana evde bir oda gosterdi ve: "Bu odayi goruyor musun?" diye sordu. Ben: "Evet!" deyince devam etti:
"Onda, bizden evlenmesi yakin bir genc vardi. Resulullah aleyhissalatu vesselam ile birlikte Hendek (harbin)e gittik. Genc, gun ortasinda, ehline ugramak icin Aleyhissalatu vesselam'dan izin istiyordu. Bir gun ondan yine izin istedi. Aleyhissalatu vesselam ona:
"Silahini beraberine al, ben Kureyza'dan sana bir zarar gelir diye korkuyorum!" buyurdular. Adam silahini aldi. Ailesine geldi. Hanimi iki kapi arasinda ayakta duruyordu. Elindeki mizragi ile, durtmek uzere kaadina egildi. Adama kiskanclik gelmisti. Kadin ona:
"Mizragini geri cek! Hele eve gir, beni disari cikaran seyi bir gor!" dedi. Adam iceri daldi. Bir de ne gorsun: Yatagin uzerine coreklenmis iri bir yilan! Mizragiyla ona yoneldi ve yilana sapladi. Sonra cikip, sunguyu avluya dikti. Derken yilan uzerine atildi. Bilemiyoruz, hangisi evvel oldu; yilan mi, genc mi? Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gelip, bu durumu anlattik ve: "Dua edin, Allah ona tekrar hayat versin!" dedik. Aleyhissalatu vesselam:
"Arkadasiniz icin istigfar ediverin!" buyurdular. Sonra su aciklamada bulundular:
"Medine'de musluman olan cinler var. Onlardan birini gorurseniz, kendisine uc gun ihtarda bulunun. Eger bundan sonra yine de gorunurse onu oldurun. Cunku o bir seytandir."
Muslim, Selam 139, (2236); Muvatta, Isti'zan 33, (2, 976, 977); Ebu Davud, Edeb 174, (5256, 5257); Tirmizi, Ahkam 2, (1484); (Bazi Tirmizi nushalarinda Sayd bolumunde (17. bab'ta) gelmistir.)
4908 - Ibnu Ebi Leyla babasindan anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'a ev yilanlarindan sorulmustu. Su cevabi verdi:
"Evlerinizde onlardan birini gorecek olursaniz, ona:
"Size Hz. Nuh'un (gemiye sokarken) aldigi soz hakki icin ve de Hz. Suleyman Ibnu Davud'un sizden aldigi soz hakki icin bize zarar vermemenizi ve bize gorunmemenizi talep ediyorum" deyin. Eger tekrar donerlerse oldurun."
Tirmizi, Ahkam 2, (1485); Ebu Davud, Edeb 174, (5260).
4909 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Yilanlarin hepsini oldurun. Kim yilan(in intikam alacagin)dan korkarsa, benden degildir."
"Bir rivayette soyle buyrulmustur. "Gumus cubuk gibi olan uzun yilan haric, butun yilanlari oldurun."
Ebu Davud, Edeb 174, (5249, 5261); Nesai, Cihad 48, (6, 51).
4910 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki:
"Kim, yilani (intikam) arar diye (oldurmez) birakirsa bizden degildir. Biz onlarla harbettigimiz gunden beri onlarla sulh yapmadik."
Ebu Davud, Edeb 174, (5250).
4911 - Hz. Abbas radiyallahu anh'in anlattigina gore: "Ey Allah'in Resulu demistir, biz Zemzem kuyusunu temizlemek istiyoruz. Fakat icinde su kucuk yilan var."
Resulullah aleyhissalatu vesselam , yilanlari oldurmesini emretmistir.
Ebu Davud, Edeb 174, (5251).
4912 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam keler icin fuveysik (fasikcik) dedi ama, "oldurun!" diye emrettigini isitmedim."
Buhari, Bed'u'l-Halk 14, Cezau'-Sayd 7; Muslim, Selam 145, (2239); Nesai, Hacc 115, (5, 209).
4913 - Sa'd Ibnu Ebi Vakkas radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamkelerin oldurulmesini emretti ve onu fuveysika diye isimlendirdi."
Muslim, Selam 147, (2240); Metin Muslim'den alinmadir. Ebu Davud, Edeb 175, (5263, 5264); Tirmizi, Ahkam 1, (1482). Bazi Tirmizi tertibinde Sayd bolumunde 13. babta.)
KOPEKLER
4914 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam av veya koyun veya coban kopegi haric diger butun kopeklerin oldurulmesini emretti."
Ibnu Omer radiyallahu anh'a: "Ebu Hureyre, "veya ekin kopegini de diyor!" denilmisti, bunun uzerine: "Onun ekini var da ondan!" cevabini verdi ve ilave etti:
"Biz Medine ve civarina gider, tek kopek birakmaz, hepsini oldururduk. Hakkat biz, colden gelmis kadina refakat eden arkadas kopegi bile oldururduk."
Buhari, Bed'u'l-Halk 14; Muslim, Musakat 45, (1570); Muvatta, Isti'zan 14, (2, 969); Tirmizi, Sayd 4, (1488); Nesai, Sayd 9, (7, 184).
4915 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki:
"Kopek besleyen bir aile yoktur ki, her gun riziklarindan iki kirat eksilmemis olsun. Bundan av veya bekci veya koyun kopegi haric (bunlari besleyenlerin rizkinda eksilme olmaz)."
Bunu Rezin tahric etti.
KARINCA
4916 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamdort hayvanin oldurulmesini yasakladi: "Karinca, ari, hudhud, surad (sari ve yesil renkli agackakan kusu)."
Ebu Davud, Edeb 176, (5267).
AMMDEN (BILE BILE) KATLETME
4917 - Ebu Suryeh radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim haksiz yere, amden (bile bile) oldurulurse velisi su uc seyden birini tercihte muhayyerdir:
- Ya kisas ister.
- Ya affeder.
- Yahut diyet alir.
Eger dorduncu bir sey istemeye kalkarsa alinden tutun (mani olun)!"
Sonra Resulullah aleyhissalatu vesselam, su ayeti tilavet buyurdu. (Mealen): "Kim bundan sonra tecavuz ederse ona elim bir azab vardir" (Bakara 179)
Ebu Davud, Diyat 3, (4496), 4, (4504); Tirmizi, Diyat 13, (1406).
4918 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim mu'min bir kimseyi (amden) oldururse, katil bu sebeple kisas olunur. Kim bu kisasa mani olursa Allah'in lanet ve gadabi onun uzerine olsun. Allah onun ne farz ve ne nafile hicbir hayrini kabul etmez."
Rezin tahric etmistir. Bu manada rivayet Sunenler'in bir kisminda gelmistir: Ebu Davud, Diyat 17, (4539, 4540, 4541); Nesai, Kasame 29, (8, 40).
HATA VE AMDEN (BILE BILE) HATA
4919 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim, aralarinda tas atismasi veya kamci veya sopa darbi gibi durumlarda mubhem sekilde oldurulurse (bunun hukmu) hataen oldurme hukmune tabidir, diyeti de hata diyetidir. Kim bu diyetin yerine getirilmesine mani olursa Allah'in lanet ve gadabi uzerine olsun. Onun hicbir farz ve nafile hayri kabul edilmeyecektir."
Ebu Davud, Diyat 17, (4539, 4540), 28, (4591); Nesai, Kasame 29, (8, 40).
4920 - Vail Ibnu Hucr radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'a bir adam geldi, bir baskasini kayisla baglamis getiriyordu.
"Ey Allah'in Resulu! Bu, kardesimi oldurdu!" dedi. Aleyhissalatu vesselam:
"Dogru mu, kardesini mi oldurdun?" diye sordu. Getiren adam:
"Sayet itiraz etmezsi, aleyhine beyyine getirebilirim!" dedi. Oburu:
"Evet kardesini oldurdum!" diye itiraf etti. Aleyhissalatu vesselam:
"Nasil oldurdun?" diye sordu. Adam acikladi:
"O ve ben bir agactan yaprak cirpiyorduk, bana kufredip beni kizdirdi, ben de baltayla basina vurup oldurdum."
Muslim, Kasame 32, (1680); Ebu Davud, Diyat 3, (4499, 4500, 4501); Nesai, Kasame 5, (8, 13-18).
Ebu Davud su ziyadede bulundu: "Ben onu oldurmeyi dusunmemistim."
Resulullah aleyhissalatu vesselam: "Kendinden odeyecegin bir seyin var mi?" diye sordu. Adam:
"Benis su elbise ve baltamdan baska bir seyim yodk!" dedi. Aleyhissalatu vesselam:
"Ne dersin, kavmin seni satin alir mi (fidyeni oder mi)?" buyurdu.
Adam: "Ben kavmim nazarinda o kadar kiymetli degilim ki!" dedi. Bunun uzerine Aleyhissalatu vesselam kayistan ipi getiren adama atti ve "Al adamini!" buyurdu. Adam onu alip oradan ayrildi. Onlar donunce Aleyhissalatu vesselam:
"Eger onu oldururse, o da onun mislidir" buyurdular. Adam geri gelip:
"Ey Allah'in Resulu! "Eger onu oldururse o da onun mislidir" dediginiz bana ulasti. Oysa ben onu sizin emriniz uzerine aldim" dedi. Aleyhissalatu vesselam:
"Sen onun hem kendi gunahi ve hem de (oldurdugu) arkadasinin gunahiyla donmesini istemiyor musun?" buyurdu. Adam:
"Evet ey Allah'in Resulu!" deyince Aleyhissalatu vesselam:
"Bu is boyledir!" buyurdu. Bunun uzerine adam kayisi atip, adami serbest birakti."
Muslim, Kasame 32, (1680); Ebu Davud, Diyat 3, (4999, 4500, 4501); Nesai, Kasame 5, (8, 13-18).
4921 - Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam zamaninda bir adam bir adami oldurmustu. Hadise Aleyhissalatu vesselam'a geldi. (Meseleyi tahkikten sonra) katili, maktulun velisine teslim etti. Katil:
"Ey Allah'in Resulu! Ben onu oldurmeyi kasdetmemistim (kazaen oldurdum)!" dedi. Aleyhissalatu vesselam veliye:
"Egen bu sozunde sadik ise ve dogruyu soyluyorsa, bu durumda onu oldurdugun takdirde atese gidersin!" buyurdu. Bunun uzerine veli, adami saliverdi. Adam bir kayisla bagli idi, kayisini suruyerek uzaklasti. Bundan sonra kendisine zu'n-nis'a (kayisli) adi takildi."
Tirmizi, Diyat 13, (1407); Ebu Davud, Diyat 3, (4493); Nesai, Kasame 5, (8, 13).
BABA VE EVLAD ARASINDA KISAS
4922 - Suraka Ibnu Malik radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'in , oglu sebebiyle babaya kisas uyguladigina, fakat ogluna, babasi sebebiyle kisas uygulamadigina sahid oldum."
Tirmizi, Diyat 9, (1399).
4923 - Ebu Rimse anlatiyor: "Babamla birlikte Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gittik. Resulullah aleyhissalatu vesselam babama:
"Bu, oglun mu?" diye sordu. Babam:
"Ka'be'nin Rabbine yemin olsun oglum!" dedi. Resulullah tekrar:
"Hakikaten mi?" buyurdular. Babam: "Sehadet ederim oglumdur!" deyince. Resulullah aleyhissalatu vesselam, babamin yemini ve benim babama benzerligimin fazlaligi sebebiyle tebessum buyurdular ve sonra:
"Bilesin! O senin cinayetinle sorumlu tutulamaz. Sen de onun cinayetinden sorumlu olmazsin" buyurdular ve su ayeti tilavet ettiler. (Mealen): "Hicbir gunahkar, baskasinin gunahini yuklenmez" (En'am 164).
Ebu Davud, Diyat 2, (4495); Nesai, Kasame 39, (8, 53).
CEMAATE BIR KISI SEBEBIYLE, HUR'E DE KOLE SEBEBIYLE KISAS
4924 - IBnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Bir oglan, hile (suikast) suretiyle oldurulmustu. Hz. Omer radiyallahu anh:
"Bunun oldurulmesine San'a ahalisi istirak etmis olsaydi, bu tek kisi yuzunden butun San'a ahalisini oldururdum!" dedi."
4925 - Bir baska rivayet: "dort kisi bir cocugu oldurmustu. Hz. Omer dedi ki.." diye baslar, yukaridaki gibi devam eder.
Buhari, Diyat 21; Muvatta, Ukul 13, (2, 871).
4926 - Imam Malik anlatiyor: "Hz. Omer radiyallahu anh, tek bir kisi icin bes veya yedi kisiyi oldurttu. Bunlar hile ile birini oldurmuslerdi. Hz. Omer talimatinda sunu da ilave etmisti: "Bu tek kisinin oldurulmesine butun San'a halki katilmis olsaydi, hepsinin oldurulmesine hukmederdim."
Muvatta, Ukul 13, (2, 871).
4927 - Semure radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim kolesini oldururse,biz de onu oldururuz. Kim de kolesinin (burnunu, kulagini keserek) sakatlarsa, biz de onun (burnunu, kulagini keserek) sakatlariz."
Ebu Davud, Diyat 7, (4515, 4516, 4517, 4518); Tirmizi, Diyat 18, (1414); Nesai, Kasame 9, (8, 21).
Nesai'nin rivayetinde su ziyade var: "Kim kolesini igdis ederse, biz de onu igdis ederiz."
KAFIR SEBEBIYLE MUSLUMANA KISAS
4928 - Ebu Cuhayfe radiyallahu anh anlatiyor: "Hz. Ali radiyallahu anh'a: "Ey muminlerin emiri! Yaninizda, Kur'an'da bulunmayan yazili bir sey var mi?" diye sormustum. Soyle cevap verdi:
"Hayir! Daneyi yar(ip ondan filizi cikar)an ve insani yaratan Zata kasem olsun! Bildigim seyler, Allah'in, Kur'an'da olani anlamak uzere kisiye verdigi anlayis ve bir de su sahifede bulunanlardir.
"Pekiyi bu sahifede ne var?" dedim.
"Diyet(le ilgili ahkam), esirlerin hurriyete kavusturulmasi (ile ilgili tavsiye ve tesvik), kafir mukabilinde muslumanin oldurulmeyecegi!" cevabini verdi."
Buhari, Diyat 31, Ilm 39, Cihad 171; Tirmizi, Diyat 16, (1412); Nesai, Kasame 12, (8, 23).
4929 - Kays Ibnu Ubad radiyallahu anh anlatiyor: "Ben ve el-Ester en-Neha'i, Hz. Ali radiyallahu anhum'un yanina gittik. Kendisine:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam, butun insanlara samil olmayan hususi bir talimde bulundu mu?" dedik. Bize:
"Hayir! Ama su sahifede bulunanlar var!" dedi ve kilincinin kabzasindan bir sahife cikardi. Icerisinde sunlar vardi: "mu'minlerin kani esittir. Onlar kendilerinden baskalarina karsi tek bir el gibidirler. Onlar iclerinden en adilerinin verdigi emana uyarlar. Haberiniz olsun: Mu'min, kafir mukabilinde oldurulmez; ahd (anlasma) sahibi de anlasma muddeti esnasinda (kufru sebebiyle) oldurulmez. Kim bir cinayet islerse sorumlulugu kendine aittir (baskasini ilzam etmez). Kim bir cinayet isler veya caniyi himaye ederse, Allah'in, meleklerin ve butun insanlarin laneti uzerine olsun!"
Ebu Davud, Diyat 11, (4530); Nesai, Kasame 8, (8, 19).
DELI VE SARHOSLARA KISAS
4930 - Yahya Ibnu Said anlatiyor: "Mervan, Hz. Muaviye Ibnu Ebi Sufyan radiyallahu anhuma'ya: "Kendisine, bir adami oldurmus olan bir deliyi getirdiklerini yazarak hukmunu sormustu, su cevabi aldi:
"Onu hapset, kisas yapma, cunku deliye kisas yoktur."
Muvatta, Ukul 3, (2, 851).
4931 - Imam Malik'e ulastigina gore, Mervan, Hz. Muaviye radiyallahu anh'a yazarak: "Kendisine adam olduren bir sarhos getirildigini bildirir ve hukmunu sorar. Hz. Muaviye: "Onu oldur (kisas uygula)!" cevabini verir."
Muvatta, Ukul 15, (2, 872).
4932 - Hz. Ali radiyallahu anh anlatiyor: "Bir yahudi kadin Resulullah aleyhissalatu vesselam'a setimde bulunuyor, hakaretler ediyordu. Bir adam onu bogarak oldurdu. Resulullah aleyhissalatu vesselam kadinin kanini batil kildi."
Ebu Davud, Hudud 2, (4362).
4933 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Ama yani gozleri kor bir zat, ummu veled olan cariyesini, Resulullah aleyhissalatu vesselam'a setmettigi icin oldurdu. Resulullah aleyhissalatu vesselam cariyenin kanini heder eddetti."
Ebu Davud, Hudud 2, (4361); Nesai Tahrim 16, (7, 107, 108).
AKRABALARIN CINAYETI
4934 - Sa'lebe Ibnu Zehdem el-Yerbu'i radiyallahu anh anlatiyor: "Ensardan bir grup insan gelip:
"Ey Allah'in Resulu! Sunlar Beni sa'lebe Ibnu Yerbu'dur. Cahiliye devrinde falan kimseyi oldurduler!" dedi. Aleyhissalatu vesselam sesini yukselterek:
"Bir kimse digerinin cinayetinden sorumlu olmaz" buyurdular."
Nesai, Kasame 39, (8, 53).
4935 - Tarik el-Muharibi anlatiyor: "Bir adam (gelerek):
"Ey Allah'in Resulu! Sunlar, Cahiliye devrinde falancayi olduren Beni Sa'lebe kabilesidir. Onlardan intikamimizi aliver!" dedi. Bu soz uzerine Aleyhissalatu vesselam, ellerini oylesine kaldirdi ki, koltuk altlarinin beyazligini gordum. Soyle diyordu: "Anne, cocugu adina cinayet islemez (cinayeti kendi adinadir).!" Resulullah bu sozu iki kere tekrar ettiler."
Nesai, Kasame 39, (8, 55).
DELIL OLMADAN ZANIYI OLDUREN
4936 - Sa'id Ibnu'l-Museyyeb merhum anlatiyor: "Sam ehlinden bir kimse, haniminin yaninda bir erkek yakalamisti. Erkegi de kadini da oldurdu. Muaviye radiyallahu anh, katil hakkinda hukum vermekte zorluk icinde kaldi. Meseleyi Ali Ibnu Ebi Talib'e sormasi icin Ebu Musa radiyallahu anhuma'ya yazdi.
Hz. Ali radiyallahu anh: "Bu benim diyarimda (Irak'ta) vaki olmayan bir hadisedir, hukmunu bana sizin soylemenizi istiyorum!" dedi. Ebu Musa radiyallahu anh da:
"Bu hususta sana sormam icin bana Muaviye radiyallahu anh yazmisti" dedi. Hz. Ali radiyallahu anh:
"Ben Ebu'l-Hasan'im! Eger katil dort sahid getiremezse ipiyle (maktul tarafa) verilir (kisas yapilir)!" buyurdu."
Muvatta, Akdiye 18, (2, 737).
AGIR BIR CISIMLE OLDURMENIN HUKMU
4937 - Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Bir yahudi, gumus takilari icin bir cariyeyi tasla oldurmustu. Cariye Resulullah aleyhissalatu vesselam'a getirildi. Henuz canini teslim etmemisti. Kadincagiza (birkisim isimler sayilarak):"Seni falanca mi oldurdu?" diye soruldu. Basiyla: "Hayir!" diye isaret etti. "Seni falan mi oldurdu?" diye bir baska isim zikredildi. Kadincagiz yine: "Hayir!" manasinda basiyla isaret etti. Ucuncu kere sordu. Bu sefer: "Evet!" dedi ve basiyla isaret etti.
Bunun uzerine Aleyhissalatu vesselam adami (yakalatti, adam sucunu itiraf etti) o da iki tasla oldurdu, basini iki tas arasinda ezdi."
Buhari, Diyat 7, 4, 5, 12, 13, Husumat 1, Vesaya 5; Muslim, Kasame 15, (1672); Ebu Davud, Diyaut 10, (4527, 4528, 4529), 14, (4538); Tirmizi, Diyat 6, (1394); Nesai Kasame 11, (8, 22).
ILAC VE ZEHIRLE OLDURME
4938 - Amr Ibnu Su'ayb an ebihi an ceddihi radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim sahte doktorluk yapar ve kendisinden tedavi olunmazsa bu kimse (sebep olacagi neticeyi) tazmin eder."
Ebu Davud, Diyat 25, (4586); Nesai, Kasame 38, (8, 52-53); Ibnu Mace, Tibb 16, (3466).
4939 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Yahudilerden bir kadin Resulullah aleyhissalatu vesselam'a zehir katilmis bir koyun hediye etti. Resulullah aleyhissalatu vesselam, (bidayette) kadina dokunmadi."
Ebu Davud, Diyat 6, (4509).
DIS
4940 - Imran Ibnu Husayn radiyallahu anhuma anlatiyor: "bir adam bir adamin elini isirmisti. Eli isirilan, oburunun agzindan elini (hizla) cekti. Bu yuzden isiranin iki disi dokuldu. Bunun uzerine ihtilaf edip Resulullah aleyhissalatu vesselam nezdinde dava actilar.
"Biriniz digerininelini erkek deve gibi isirmaya mi kalkti? Bunun icin sana diyet yok!" buyurdular."
Buhari, Diyat 18; Muslim, kasame 19, (1673); Tirmizi, Diyat 20, (1416); Nesai, Kasame 17, (8, 28, 29).
Muslim'in bir diger rivayetinde su ziyade gelmistir: "Resulullah aleyhissalatu vesselam: "Bana ne emrediyorsun? Elini agzina koymasini soyleyeyim de onu boga gibi disleyesin oyle mi? Ver elini de isirsin, sonra cik!" buyurdular."
4941 - Hz. Enes Ibnu Malik radiyallahu anh anlatiyor: "Halasi Rubeyyi', bir genc kizin on disini kirmisti. Ondan affetmesini talep ettiler, kabul etmediler; diyet teklif ettiler, bunu da kabul etmediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gittilerse de, kiz tarafi kisas talebinde direndiler. Aleyhissalatu vesselam bunun uzerine kisas emretti.
Enes Ibnu'n-Nadr: "Rubeyyi'nin disi kirilir mi? Hayir! Seni hak ile gonderen Zat-i Zulcelal'e yemin olsun, onun disi kirilmaz!" dedi. Bunun uzerine Aleyhissalatu vesselam:
"Allah'in oyle kullari var ki, (bir is icin) Allah'a yemin etse, Allah onu bos cevirmeyip diledigini yerine getirerek yemininde hanis kilmaz" buyurdular."
Buhari, Diyat 19, Sulh 8, Tefsir, Bakara 23, Tefsir, Maide 6; Muslim, Kasame 24, (1675); Ebu Davud, Diyat 39, (4595); Nesai, Kasame 16, (8, 27).
KULAK
4942 - Imran Ibnu Husayn radiyallahu anhuma anlatiyor: "Fakirlere ait bir oglan cocugu, zenginlere ait bir oglan cocugunun kulagini kopardi. Oglanin ailesi Aleyhissalatu vesselam'a gelip: "Ey Allah'in Resulu! Bizler fakirleriz!" dediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam cani tarafa bir ceza takdir etmedi."
Ebu Davud, Diyat 27, (4590); Nesai, Kasame 14, (8, 26).
TOKAT
4943 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma demistir ki: "Bir adam, Cahiliye devrinde yasamis bir atamiza sovmustu. (Babam) Abbas radiyallahu anh ona bir tokat asketti. Bunun uzerine adamin yakinlari gelerek:
"O nasil tokat askettiyse mutlaka biz de ona tokat vuracagiz!" dediler ve silahlarini kusandilar. Bu durum Aleyhissalatu vesselam'a ulasti. Hemen gelip minbere cikti ve: "Ey insanlar! Yeryuzu ahalisinden kimin Allah katinda en mukerrem oldugunu biliyorsunuz?" buyurdular. Hepsi birlikte:
"Siz ey Allah'in Resulu!" cevabini verdiler Aleyhissalatu vesselam:
"Bilesiniz! Abbas bendendir, ben de ondanim! Olulerimize sovmeyin, aksi halde dirilerimizi uzersiniz!" buyurdular. bunun uzerine halk gelip:
"Ey Allah'in Resulu! senin gadabindan Allah'a siginiriz, bizim icin magfiret dileyiverin!" dediler."
Nesai, Kasame 21, (8, 33).
KISASIN YERINE GETIRILMESI
4944 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Oldurme tarzinda insanlarin en olculusu, iman sahipleridir."
Ebu Davud, Cihad 120, (2666); Ibnu Mace, Diyat 30, (2681, 2682).
4945 - Abdullah Ibnu Zeyd el-Ensari radiyallahu anh anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam musle (denen goz cikarmak, burun, dudak, kulak kesmek, karin desmek gibi tecavuzler)'den, yagmaciliktan men etti."
Buhari, Mezalim 30, Zebaih 25.
4946 - Ibnu Firas, Hz. Omer radiyallahu anh'tan nakladiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'i gordum, (baskasinin lehine olarak) kendi nefsine kisas uyguluyordu."
Nesai, Kasame 23, (8, 34).
AFFETME HAKKINDA
4947 - Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'i, kendisine her ne zaman kisas bulunan bir dava getirildiginde, mutlaka her seferinde affetmeyi emrediyor gordum."
Ebu Davud, Diyat 3, (4497); Nesai, Kasame 27, (8, 37, 38).
4948 - Hz. Bureyde radiyallahu anh anlatiyor: "Bir adam Resulullah aleyhissalatu vesselam'a bir adam getirip:
"Bu adam kardesimi oldurdu!" diye sikayette bulundu. Resulullah da:
"Git sen de onu oldur, tipki kardesini oldurdugu gibi!" buyurdular. Adamcagiz sikayetciye:
"Allah'tan kork, beni affet! Cunku af senin icin buyuk bir ucrete sebeptir.. Senin icin de, kardesin icin de Kiyamet gunu daha hayirlidir!" dedi. Adam da onu saliverdi. Durum Resulullah aleyhissalatu vesselam'a haber verildi. Resulullah (onu cagirtip) sordu. Adam (caninin) kendisine soylediklerini haber verdi."
(Ravi devamla) der ki: "(Resulullah aleyhissalatu vesselam): "Onu azat et! Aslinda onu azad etmen, onun icin, Kiyamet gunu onun sana yapacagindan daha hayirliydi. O gun: "Ey Rabbim! diyecek, suna sor bakalim, beni niye oldurmustu?"
Nesai, Kasame 6, (8, 18).
4949 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Maktulun kisas talep eden velilerine, (katillerden) birini affederek kisastan kacinmalari gerekir. Kadin dahi olsa, en yakin olan baslasin."
Ebu Davud, Diyat 16, (4538); Nesai, Kasame 29, (8, 39).
KASAME
4950 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Cahiliye devrinde gorulen ilk kasame hadisesi, biz, Beni Hasim icinde cereyan etmisti. Beni Hasim'dan (Amr Ibnu Alkame Ibni'l-Muttalib Ibni Abdi Menaf adinda) bir erkegi, Kureys'in bir baska koluna mensup (Hidas Ibnu Abdillah Ibni Ebi Kays el-Amiri adinda) bir adam ucretle tutmustu. (Amr) develerle birlikte (Hidas'la) yola cikti. Beni Hasim'den bir kimse ona ugradi. Bu adamin deri cuvallarinin ipi kopmustu.
"Bana yardim et, ip ver de su cuvallarima baglayayim, develer urkmesin!" dedi, o da ona bir ip verdi ve onunla cuvallari bagladi. Konakladiklari vakit bir tanesi haric butun develer baglandi. Onu ucretle tutan patron:
"Bu deve niye baglanmadi?" diye sordu. Oburu: "Bunu baglayacak ip yok!" dedi.
"Pekiyi onun bagi nerede?" diye sordu ve efendi hizmetciye bir sopa firlatti. Megerse onun eceli bu degnekte imis. (Adam yaralanir, fakat daha olmeden) Yemenli bir zaz kendisine ugrar. Yemenliye sorar:
"Sen hacc mevsiminde Mekke'de hazir bulunur musun?"
Adam: "Bazan bulunurum, bazan bulunmam" der. Yarali ona:
"Benim icin bir elcilik yapar misin?" diye ilave eder. Adam:
"Evet yapar (istediginizi duyururum)" der. Yarali:
"Sen hacc mevsiminde hazir bulundugun zaman: "Ey Kureysliler!" diye bagir. Sana "Buyur!" ettikleri vakit: "Ey Hasimogullari!" de.! Onlar: "Buyur!" edince Ebu Talib'i sor. Ona: "Benni falancanin bir ip sebebiyle oldurdugunu haber ver!" der.
Bunu soyledikten sonra o isci vefat eder.
Onu ucretle tutan patron, (Mekke'ye) donunce Ebu Talib yanina gelerek (oleni) sorup: "Arkadasiniza ne oldu?" der. O da:
"Hastalandi, (tedavisi icin) elimizden geleni yaptik. (Ama maalesef) oldu, defin isini de ben uzerime aldim!" diye cevap verir. Ebu Talib:
"O, senin bu alakani hak etmisti" der. Aradan bir muddet gecer.
Sonra olen ucretlinin vasiyette bulundugu Yemenli zat hacc mevsiminde gelir ve:
"Ey Kureysliler!" diye seslenir. (Kureysliler toplanip):
"Iste biz Kureyslileriz!" derler. Bu sefer adam:
"Ey Hasimogullari!" der. Onlar:
"Iste biz Beni Hasimiz!" derler. Adam bu sefer de:
"Ey Ebu Talib!" der. Kendisine: "Iste su Ebu Talib'tir!" derler. Adam:
"Bana falan kimse, size bir elcilik (yapmami, bir haber) teblig etmemi soylemisti. O da su: Onu falan kimse bir ip yuzunden oldurmus" der. Bunun uzerine Ebu Talib ona gidip:
"Bizden uc seyden birini sec: Istersen yuz deve ode, zira sen bizim adamimizi oldurdun. (Bu iddiamizi inkar edecek olursan), dilersen, kavminden elli kisi senin oldurmedigine dair yemin etsinler. Bunlara itiraz edecek olursan, biz de seni onun sebebiyle oldurecegiz.!" der. Adam kavmine gelip durumu haber verir.
"Yemin edelim!" derler. Onlardan bir erkege nikahli olup, dogum da yapmis olan Beni Hasimli bir kadin gelip:
"Ey Ebu Talib! Benim su oglumu o elli kisiden bir adam yerine tutmani, fakat ona, (yeminlerinin yaptirildigi Ka'be ruknu ile
Makam-i Ibrahim arasinda) yemin ettirilmemesini talep ediyorum!" der. Ebu Talib bu kadinin diledigi sekilde hareket eder. Derken onlardan bir baska adam gelir ve:
"Ey Ebu Talib! Sen yuz deveye bedel elli kisinin yemin etmesini diledin. Bu durumda her adama iki deve dusuyor. al su iki deveyi benim hesabima kabul et, yeminlerin yapildigi yerde bana yemin ettirme!" der. ebu Talib bu iki deveyi kabul eder. Kirksekiz kisi de gelip yemin ederler.
Ibnu Abbas radiyallahu anhuma der ki:
"Nefsimi kudret eliyle tutan Zat-i Zulcelal'e yemin olsun, yeminleri uzerinden bir yil gecmeden o kirksekiz kisiden hicbir kimildayan goz kalmadi (hepsi helak oldu)."
Buhari, Menakibu'l-Ensar 26; Nesai, Kasame 1, (8, 2-4).
4901 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim kendisini dagdan atarak intihar ederse o cehennemlik olur. Orada ebedi olarak kendini dagdan atar. Kim zehir icerek intihar ederse, cehennem atesinin icinde elinde zehir oldugu halde ebedi olarak ondan icer. Kim de kendisine demir saplayarak intihar ederse, cehennemde ebedi olarak o demiri karnina saplar."
Buhari, Tibb 56; Muslim, Iman 175, (109); Tirmizi, Tibb 7, (2044, 2045); Nesai, Cenaiz 68, (4, 66, 67); Ebu Davud, Tibb 11, (3872).
4902 - Yine Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam ile birlikte Hayber gazvesinde hazir bulunduk. Musluman oldugunu soyleyen bir adam icin, Efendimiz:
"Bu, ates ehlindendir!" buyurdular. Savas baslayinca cok siddetli sekilde savasti ve yara aldi. Ashabtan bazisi: "Ey Allah'in Resulu dedi, az once ates ehlinden dediginiz kimse, cok siddetli sekilde kahramanca savasti ve de oldu!" dediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam, yine:
"Cehenneme (gitmistir)" buyurdular. Bu cevap uzerine muslumanlardan bazilari nerdeyse supheye dusecekti. Askerler bu halde iken, Aleyhissalatu vesselam'a: "O asker henuz olmemis, ancak agir sekilde yaralanmis!" dediler. Gece olunca, adam yaraya dayanamadi. Kilincinin keskin tarafini alip uzerine yuklendi ve intihar etti. Durum Aleyhissalatu vesselam'a haber verildi. Bunun uzerine:
"Allahuekber!" buyurdular ve devam ettiler: "Sehadet ederim ki, ben Allah'in kulu ve Resuluyum!"
Sonra Hz. Bilal radiyallahu anh'a halk icinde soyle ilan etmesini emrettiler:
"Cennete sadece musluman nefisler girecek. Surasi muhakkak ki, (Islam'in lehine olan ameller kisinin imanina delil degildir), Allah bu dini, facir bir kimse ile de guclendirir."
Buhari, Cihad 182, Megazi 38, Kader 5; Muslim, Iman 178, (111).
4903 - Cabir Ibnu Semure radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'a, intihar eden bir kimse haber verilmisti:
"Ben uzerine namaz kilmiyorum!", buyurdular."
Ebu Davud, Cenaiz 51, (3185).
OLDURULMESI CAIZ OLAN VE OLMAYAN HAYVANLAR
4904 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Hayvanlardan bes tanesi vardir ki bunlarin herbiri fasiktir (zararlidir). Harem bolgesinde olsun, Hill (denen Harem disi) bolgesinde olsun bunlar oldurulur: Karga, caylak, akrep, sican, kelb-i akur (yirticilar)."
Buhari, Bed'u'l-Halk 16, Ceza'u's-Sayd 7; Muslim, Hacc 66-67, (1198); Muvatta, Hacc 90, (1, 357); Tirmizi, Hacc 21, (837); Nesai, Hacc 113, (5, 208).
Muslim'in bir rivayetinde Hz. Aise soyle demistir: "Resulullah aleyhissalatu vesselam bes fasigin Hill'de ve Harem'de oldurulmesini emretti." Ebu Davud, Ebu Hureyre radiyallahu anh'tan kaydettigi bir rivayetinde, karga yerine "yilan" demistir.
4905 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor: "Biz, Resulullah aleyhissalatu vesselam ile birlikte Mina'da iken, Velmurselat suresi nazil oldu. Aleyhissalatu vesselam onu okuyordu. Ben onu, kendi agizlarindan ogrendim. Mubarek agizlari henuz surenin rutubetini tasirken, uzerimize bir yilan sicradi. Aleyhissalatu vesselam:
"Oldurun sunu!" buyurdular. Hemen oldurmek uzere atildik. Fakat yilan once davranip kacti. Aleyhissalatu vesselam:
"Serrinizden korundu, tipki siz de onun serrinden korundugunuz gibi!" buyurdular."
Buhari, Ceza'u's-Sayd 7, Bed'u'l-Halk 14, Tefsir, Murselat 1; Muslim, Selam 137, (2234); Nesai, Hacc 114, (5, 208, 209).
4906 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'i minber uzerinde soyle soylerken dinledim:
"Yilanlari oldurun. Iki cizgili ve ebteri (engerek) de oldurun. Cunku bunlar, gozleri kapar (kor eder) ve hamilelerde dusuk yaparlar."
Abdullah Ibnu Omer radiyallahu anhuma der ki: "(Bir gun) ben oldurmek icin bir yilan kovalarken, Ebu Lubabe radiyallahu anh bana: "Oldurme onu!" diye nida etti. Ben: "Resulullah aleyhissalatu vesselam yilanlarin oldurulmelerini emir buyurdular!" dedim. O:
"Ama daha sonra ev yilanlarinin oldurulmelerini yasakladi!" dedi. Bunlar (omurleri uzun oldugu icin) avamir denen ev yilanlari idi."
Buhari, Bedi'u'l-Halk 14, Megazi 11; Muslim, Selam 128, (2233); Muvatta, Isti'zan 31, (2, 975, 976); Ebu Davud, Edeb 174, (5252, 5253, 5254, 5255); Tirmizi, Ahkam 2, (1483).
4907 - Ebu'l-Museyyeb anlatiyor: "(Bir gun) Ebu Said radiyallahu anh'in yanina girmistim, namaz kiliyor buldum. Onu beklemek uzere oturdum. Derken evin bir kosesinde tavani orten hurma dallari arasinda bir kipirti gordum. Oraya bakinca bir yilan oldugunu gordum. Oldurmek uzere atildim. Ebu Said oturmam icin isaret etti. Tekrar yerime oturdum. Namazdan cikinca bana evde bir oda gosterdi ve: "Bu odayi goruyor musun?" diye sordu. Ben: "Evet!" deyince devam etti:
"Onda, bizden evlenmesi yakin bir genc vardi. Resulullah aleyhissalatu vesselam ile birlikte Hendek (harbin)e gittik. Genc, gun ortasinda, ehline ugramak icin Aleyhissalatu vesselam'dan izin istiyordu. Bir gun ondan yine izin istedi. Aleyhissalatu vesselam ona:
"Silahini beraberine al, ben Kureyza'dan sana bir zarar gelir diye korkuyorum!" buyurdular. Adam silahini aldi. Ailesine geldi. Hanimi iki kapi arasinda ayakta duruyordu. Elindeki mizragi ile, durtmek uzere kaadina egildi. Adama kiskanclik gelmisti. Kadin ona:
"Mizragini geri cek! Hele eve gir, beni disari cikaran seyi bir gor!" dedi. Adam iceri daldi. Bir de ne gorsun: Yatagin uzerine coreklenmis iri bir yilan! Mizragiyla ona yoneldi ve yilana sapladi. Sonra cikip, sunguyu avluya dikti. Derken yilan uzerine atildi. Bilemiyoruz, hangisi evvel oldu; yilan mi, genc mi? Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gelip, bu durumu anlattik ve: "Dua edin, Allah ona tekrar hayat versin!" dedik. Aleyhissalatu vesselam:
"Arkadasiniz icin istigfar ediverin!" buyurdular. Sonra su aciklamada bulundular:
"Medine'de musluman olan cinler var. Onlardan birini gorurseniz, kendisine uc gun ihtarda bulunun. Eger bundan sonra yine de gorunurse onu oldurun. Cunku o bir seytandir."
Muslim, Selam 139, (2236); Muvatta, Isti'zan 33, (2, 976, 977); Ebu Davud, Edeb 174, (5256, 5257); Tirmizi, Ahkam 2, (1484); (Bazi Tirmizi nushalarinda Sayd bolumunde (17. bab'ta) gelmistir.)
4908 - Ibnu Ebi Leyla babasindan anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'a ev yilanlarindan sorulmustu. Su cevabi verdi:
"Evlerinizde onlardan birini gorecek olursaniz, ona:
"Size Hz. Nuh'un (gemiye sokarken) aldigi soz hakki icin ve de Hz. Suleyman Ibnu Davud'un sizden aldigi soz hakki icin bize zarar vermemenizi ve bize gorunmemenizi talep ediyorum" deyin. Eger tekrar donerlerse oldurun."
Tirmizi, Ahkam 2, (1485); Ebu Davud, Edeb 174, (5260).
4909 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Yilanlarin hepsini oldurun. Kim yilan(in intikam alacagin)dan korkarsa, benden degildir."
"Bir rivayette soyle buyrulmustur. "Gumus cubuk gibi olan uzun yilan haric, butun yilanlari oldurun."
Ebu Davud, Edeb 174, (5249, 5261); Nesai, Cihad 48, (6, 51).
4910 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki:
"Kim, yilani (intikam) arar diye (oldurmez) birakirsa bizden degildir. Biz onlarla harbettigimiz gunden beri onlarla sulh yapmadik."
Ebu Davud, Edeb 174, (5250).
4911 - Hz. Abbas radiyallahu anh'in anlattigina gore: "Ey Allah'in Resulu demistir, biz Zemzem kuyusunu temizlemek istiyoruz. Fakat icinde su kucuk yilan var."
Resulullah aleyhissalatu vesselam , yilanlari oldurmesini emretmistir.
Ebu Davud, Edeb 174, (5251).
4912 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam keler icin fuveysik (fasikcik) dedi ama, "oldurun!" diye emrettigini isitmedim."
Buhari, Bed'u'l-Halk 14, Cezau'-Sayd 7; Muslim, Selam 145, (2239); Nesai, Hacc 115, (5, 209).
4913 - Sa'd Ibnu Ebi Vakkas radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamkelerin oldurulmesini emretti ve onu fuveysika diye isimlendirdi."
Muslim, Selam 147, (2240); Metin Muslim'den alinmadir. Ebu Davud, Edeb 175, (5263, 5264); Tirmizi, Ahkam 1, (1482). Bazi Tirmizi tertibinde Sayd bolumunde 13. babta.)
KOPEKLER
4914 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam av veya koyun veya coban kopegi haric diger butun kopeklerin oldurulmesini emretti."
Ibnu Omer radiyallahu anh'a: "Ebu Hureyre, "veya ekin kopegini de diyor!" denilmisti, bunun uzerine: "Onun ekini var da ondan!" cevabini verdi ve ilave etti:
"Biz Medine ve civarina gider, tek kopek birakmaz, hepsini oldururduk. Hakkat biz, colden gelmis kadina refakat eden arkadas kopegi bile oldururduk."
Buhari, Bed'u'l-Halk 14; Muslim, Musakat 45, (1570); Muvatta, Isti'zan 14, (2, 969); Tirmizi, Sayd 4, (1488); Nesai, Sayd 9, (7, 184).
4915 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambuyurdular ki:
"Kopek besleyen bir aile yoktur ki, her gun riziklarindan iki kirat eksilmemis olsun. Bundan av veya bekci veya koyun kopegi haric (bunlari besleyenlerin rizkinda eksilme olmaz)."
Bunu Rezin tahric etti.
KARINCA
4916 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselamdort hayvanin oldurulmesini yasakladi: "Karinca, ari, hudhud, surad (sari ve yesil renkli agackakan kusu)."
Ebu Davud, Edeb 176, (5267).
AMMDEN (BILE BILE) KATLETME
4917 - Ebu Suryeh radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim haksiz yere, amden (bile bile) oldurulurse velisi su uc seyden birini tercihte muhayyerdir:
- Ya kisas ister.
- Ya affeder.
- Yahut diyet alir.
Eger dorduncu bir sey istemeye kalkarsa alinden tutun (mani olun)!"
Sonra Resulullah aleyhissalatu vesselam, su ayeti tilavet buyurdu. (Mealen): "Kim bundan sonra tecavuz ederse ona elim bir azab vardir" (Bakara 179)
Ebu Davud, Diyat 3, (4496), 4, (4504); Tirmizi, Diyat 13, (1406).
4918 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim mu'min bir kimseyi (amden) oldururse, katil bu sebeple kisas olunur. Kim bu kisasa mani olursa Allah'in lanet ve gadabi onun uzerine olsun. Allah onun ne farz ve ne nafile hicbir hayrini kabul etmez."
Rezin tahric etmistir. Bu manada rivayet Sunenler'in bir kisminda gelmistir: Ebu Davud, Diyat 17, (4539, 4540, 4541); Nesai, Kasame 29, (8, 40).
HATA VE AMDEN (BILE BILE) HATA
4919 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim, aralarinda tas atismasi veya kamci veya sopa darbi gibi durumlarda mubhem sekilde oldurulurse (bunun hukmu) hataen oldurme hukmune tabidir, diyeti de hata diyetidir. Kim bu diyetin yerine getirilmesine mani olursa Allah'in lanet ve gadabi uzerine olsun. Onun hicbir farz ve nafile hayri kabul edilmeyecektir."
Ebu Davud, Diyat 17, (4539, 4540), 28, (4591); Nesai, Kasame 29, (8, 40).
4920 - Vail Ibnu Hucr radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'a bir adam geldi, bir baskasini kayisla baglamis getiriyordu.
"Ey Allah'in Resulu! Bu, kardesimi oldurdu!" dedi. Aleyhissalatu vesselam:
"Dogru mu, kardesini mi oldurdun?" diye sordu. Getiren adam:
"Sayet itiraz etmezsi, aleyhine beyyine getirebilirim!" dedi. Oburu:
"Evet kardesini oldurdum!" diye itiraf etti. Aleyhissalatu vesselam:
"Nasil oldurdun?" diye sordu. Adam acikladi:
"O ve ben bir agactan yaprak cirpiyorduk, bana kufredip beni kizdirdi, ben de baltayla basina vurup oldurdum."
Muslim, Kasame 32, (1680); Ebu Davud, Diyat 3, (4499, 4500, 4501); Nesai, Kasame 5, (8, 13-18).
Ebu Davud su ziyadede bulundu: "Ben onu oldurmeyi dusunmemistim."
Resulullah aleyhissalatu vesselam: "Kendinden odeyecegin bir seyin var mi?" diye sordu. Adam:
"Benis su elbise ve baltamdan baska bir seyim yodk!" dedi. Aleyhissalatu vesselam:
"Ne dersin, kavmin seni satin alir mi (fidyeni oder mi)?" buyurdu.
Adam: "Ben kavmim nazarinda o kadar kiymetli degilim ki!" dedi. Bunun uzerine Aleyhissalatu vesselam kayistan ipi getiren adama atti ve "Al adamini!" buyurdu. Adam onu alip oradan ayrildi. Onlar donunce Aleyhissalatu vesselam:
"Eger onu oldururse, o da onun mislidir" buyurdular. Adam geri gelip:
"Ey Allah'in Resulu! "Eger onu oldururse o da onun mislidir" dediginiz bana ulasti. Oysa ben onu sizin emriniz uzerine aldim" dedi. Aleyhissalatu vesselam:
"Sen onun hem kendi gunahi ve hem de (oldurdugu) arkadasinin gunahiyla donmesini istemiyor musun?" buyurdu. Adam:
"Evet ey Allah'in Resulu!" deyince Aleyhissalatu vesselam:
"Bu is boyledir!" buyurdu. Bunun uzerine adam kayisi atip, adami serbest birakti."
Muslim, Kasame 32, (1680); Ebu Davud, Diyat 3, (4999, 4500, 4501); Nesai, Kasame 5, (8, 13-18).
4921 - Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam zamaninda bir adam bir adami oldurmustu. Hadise Aleyhissalatu vesselam'a geldi. (Meseleyi tahkikten sonra) katili, maktulun velisine teslim etti. Katil:
"Ey Allah'in Resulu! Ben onu oldurmeyi kasdetmemistim (kazaen oldurdum)!" dedi. Aleyhissalatu vesselam veliye:
"Egen bu sozunde sadik ise ve dogruyu soyluyorsa, bu durumda onu oldurdugun takdirde atese gidersin!" buyurdu. Bunun uzerine veli, adami saliverdi. Adam bir kayisla bagli idi, kayisini suruyerek uzaklasti. Bundan sonra kendisine zu'n-nis'a (kayisli) adi takildi."
Tirmizi, Diyat 13, (1407); Ebu Davud, Diyat 3, (4493); Nesai, Kasame 5, (8, 13).
BABA VE EVLAD ARASINDA KISAS
4922 - Suraka Ibnu Malik radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'in , oglu sebebiyle babaya kisas uyguladigina, fakat ogluna, babasi sebebiyle kisas uygulamadigina sahid oldum."
Tirmizi, Diyat 9, (1399).
4923 - Ebu Rimse anlatiyor: "Babamla birlikte Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gittik. Resulullah aleyhissalatu vesselam babama:
"Bu, oglun mu?" diye sordu. Babam:
"Ka'be'nin Rabbine yemin olsun oglum!" dedi. Resulullah tekrar:
"Hakikaten mi?" buyurdular. Babam: "Sehadet ederim oglumdur!" deyince. Resulullah aleyhissalatu vesselam, babamin yemini ve benim babama benzerligimin fazlaligi sebebiyle tebessum buyurdular ve sonra:
"Bilesin! O senin cinayetinle sorumlu tutulamaz. Sen de onun cinayetinden sorumlu olmazsin" buyurdular ve su ayeti tilavet ettiler. (Mealen): "Hicbir gunahkar, baskasinin gunahini yuklenmez" (En'am 164).
Ebu Davud, Diyat 2, (4495); Nesai, Kasame 39, (8, 53).
CEMAATE BIR KISI SEBEBIYLE, HUR'E DE KOLE SEBEBIYLE KISAS
4924 - IBnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Bir oglan, hile (suikast) suretiyle oldurulmustu. Hz. Omer radiyallahu anh:
"Bunun oldurulmesine San'a ahalisi istirak etmis olsaydi, bu tek kisi yuzunden butun San'a ahalisini oldururdum!" dedi."
4925 - Bir baska rivayet: "dort kisi bir cocugu oldurmustu. Hz. Omer dedi ki.." diye baslar, yukaridaki gibi devam eder.
Buhari, Diyat 21; Muvatta, Ukul 13, (2, 871).
4926 - Imam Malik anlatiyor: "Hz. Omer radiyallahu anh, tek bir kisi icin bes veya yedi kisiyi oldurttu. Bunlar hile ile birini oldurmuslerdi. Hz. Omer talimatinda sunu da ilave etmisti: "Bu tek kisinin oldurulmesine butun San'a halki katilmis olsaydi, hepsinin oldurulmesine hukmederdim."
Muvatta, Ukul 13, (2, 871).
4927 - Semure radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim kolesini oldururse,biz de onu oldururuz. Kim de kolesinin (burnunu, kulagini keserek) sakatlarsa, biz de onun (burnunu, kulagini keserek) sakatlariz."
Ebu Davud, Diyat 7, (4515, 4516, 4517, 4518); Tirmizi, Diyat 18, (1414); Nesai, Kasame 9, (8, 21).
Nesai'nin rivayetinde su ziyade var: "Kim kolesini igdis ederse, biz de onu igdis ederiz."
KAFIR SEBEBIYLE MUSLUMANA KISAS
4928 - Ebu Cuhayfe radiyallahu anh anlatiyor: "Hz. Ali radiyallahu anh'a: "Ey muminlerin emiri! Yaninizda, Kur'an'da bulunmayan yazili bir sey var mi?" diye sormustum. Soyle cevap verdi:
"Hayir! Daneyi yar(ip ondan filizi cikar)an ve insani yaratan Zata kasem olsun! Bildigim seyler, Allah'in, Kur'an'da olani anlamak uzere kisiye verdigi anlayis ve bir de su sahifede bulunanlardir.
"Pekiyi bu sahifede ne var?" dedim.
"Diyet(le ilgili ahkam), esirlerin hurriyete kavusturulmasi (ile ilgili tavsiye ve tesvik), kafir mukabilinde muslumanin oldurulmeyecegi!" cevabini verdi."
Buhari, Diyat 31, Ilm 39, Cihad 171; Tirmizi, Diyat 16, (1412); Nesai, Kasame 12, (8, 23).
4929 - Kays Ibnu Ubad radiyallahu anh anlatiyor: "Ben ve el-Ester en-Neha'i, Hz. Ali radiyallahu anhum'un yanina gittik. Kendisine:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam, butun insanlara samil olmayan hususi bir talimde bulundu mu?" dedik. Bize:
"Hayir! Ama su sahifede bulunanlar var!" dedi ve kilincinin kabzasindan bir sahife cikardi. Icerisinde sunlar vardi: "mu'minlerin kani esittir. Onlar kendilerinden baskalarina karsi tek bir el gibidirler. Onlar iclerinden en adilerinin verdigi emana uyarlar. Haberiniz olsun: Mu'min, kafir mukabilinde oldurulmez; ahd (anlasma) sahibi de anlasma muddeti esnasinda (kufru sebebiyle) oldurulmez. Kim bir cinayet islerse sorumlulugu kendine aittir (baskasini ilzam etmez). Kim bir cinayet isler veya caniyi himaye ederse, Allah'in, meleklerin ve butun insanlarin laneti uzerine olsun!"
Ebu Davud, Diyat 11, (4530); Nesai, Kasame 8, (8, 19).
DELI VE SARHOSLARA KISAS
4930 - Yahya Ibnu Said anlatiyor: "Mervan, Hz. Muaviye Ibnu Ebi Sufyan radiyallahu anhuma'ya: "Kendisine, bir adami oldurmus olan bir deliyi getirdiklerini yazarak hukmunu sormustu, su cevabi aldi:
"Onu hapset, kisas yapma, cunku deliye kisas yoktur."
Muvatta, Ukul 3, (2, 851).
4931 - Imam Malik'e ulastigina gore, Mervan, Hz. Muaviye radiyallahu anh'a yazarak: "Kendisine adam olduren bir sarhos getirildigini bildirir ve hukmunu sorar. Hz. Muaviye: "Onu oldur (kisas uygula)!" cevabini verir."
Muvatta, Ukul 15, (2, 872).
4932 - Hz. Ali radiyallahu anh anlatiyor: "Bir yahudi kadin Resulullah aleyhissalatu vesselam'a setimde bulunuyor, hakaretler ediyordu. Bir adam onu bogarak oldurdu. Resulullah aleyhissalatu vesselam kadinin kanini batil kildi."
Ebu Davud, Hudud 2, (4362).
4933 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Ama yani gozleri kor bir zat, ummu veled olan cariyesini, Resulullah aleyhissalatu vesselam'a setmettigi icin oldurdu. Resulullah aleyhissalatu vesselam cariyenin kanini heder eddetti."
Ebu Davud, Hudud 2, (4361); Nesai Tahrim 16, (7, 107, 108).
AKRABALARIN CINAYETI
4934 - Sa'lebe Ibnu Zehdem el-Yerbu'i radiyallahu anh anlatiyor: "Ensardan bir grup insan gelip:
"Ey Allah'in Resulu! Sunlar Beni sa'lebe Ibnu Yerbu'dur. Cahiliye devrinde falan kimseyi oldurduler!" dedi. Aleyhissalatu vesselam sesini yukselterek:
"Bir kimse digerinin cinayetinden sorumlu olmaz" buyurdular."
Nesai, Kasame 39, (8, 53).
4935 - Tarik el-Muharibi anlatiyor: "Bir adam (gelerek):
"Ey Allah'in Resulu! Sunlar, Cahiliye devrinde falancayi olduren Beni Sa'lebe kabilesidir. Onlardan intikamimizi aliver!" dedi. Bu soz uzerine Aleyhissalatu vesselam, ellerini oylesine kaldirdi ki, koltuk altlarinin beyazligini gordum. Soyle diyordu: "Anne, cocugu adina cinayet islemez (cinayeti kendi adinadir).!" Resulullah bu sozu iki kere tekrar ettiler."
Nesai, Kasame 39, (8, 55).
DELIL OLMADAN ZANIYI OLDUREN
4936 - Sa'id Ibnu'l-Museyyeb merhum anlatiyor: "Sam ehlinden bir kimse, haniminin yaninda bir erkek yakalamisti. Erkegi de kadini da oldurdu. Muaviye radiyallahu anh, katil hakkinda hukum vermekte zorluk icinde kaldi. Meseleyi Ali Ibnu Ebi Talib'e sormasi icin Ebu Musa radiyallahu anhuma'ya yazdi.
Hz. Ali radiyallahu anh: "Bu benim diyarimda (Irak'ta) vaki olmayan bir hadisedir, hukmunu bana sizin soylemenizi istiyorum!" dedi. Ebu Musa radiyallahu anh da:
"Bu hususta sana sormam icin bana Muaviye radiyallahu anh yazmisti" dedi. Hz. Ali radiyallahu anh:
"Ben Ebu'l-Hasan'im! Eger katil dort sahid getiremezse ipiyle (maktul tarafa) verilir (kisas yapilir)!" buyurdu."
Muvatta, Akdiye 18, (2, 737).
AGIR BIR CISIMLE OLDURMENIN HUKMU
4937 - Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Bir yahudi, gumus takilari icin bir cariyeyi tasla oldurmustu. Cariye Resulullah aleyhissalatu vesselam'a getirildi. Henuz canini teslim etmemisti. Kadincagiza (birkisim isimler sayilarak):"Seni falanca mi oldurdu?" diye soruldu. Basiyla: "Hayir!" diye isaret etti. "Seni falan mi oldurdu?" diye bir baska isim zikredildi. Kadincagiz yine: "Hayir!" manasinda basiyla isaret etti. Ucuncu kere sordu. Bu sefer: "Evet!" dedi ve basiyla isaret etti.
Bunun uzerine Aleyhissalatu vesselam adami (yakalatti, adam sucunu itiraf etti) o da iki tasla oldurdu, basini iki tas arasinda ezdi."
Buhari, Diyat 7, 4, 5, 12, 13, Husumat 1, Vesaya 5; Muslim, Kasame 15, (1672); Ebu Davud, Diyaut 10, (4527, 4528, 4529), 14, (4538); Tirmizi, Diyat 6, (1394); Nesai Kasame 11, (8, 22).
ILAC VE ZEHIRLE OLDURME
4938 - Amr Ibnu Su'ayb an ebihi an ceddihi radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim sahte doktorluk yapar ve kendisinden tedavi olunmazsa bu kimse (sebep olacagi neticeyi) tazmin eder."
Ebu Davud, Diyat 25, (4586); Nesai, Kasame 38, (8, 52-53); Ibnu Mace, Tibb 16, (3466).
4939 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Yahudilerden bir kadin Resulullah aleyhissalatu vesselam'a zehir katilmis bir koyun hediye etti. Resulullah aleyhissalatu vesselam, (bidayette) kadina dokunmadi."
Ebu Davud, Diyat 6, (4509).
DIS
4940 - Imran Ibnu Husayn radiyallahu anhuma anlatiyor: "bir adam bir adamin elini isirmisti. Eli isirilan, oburunun agzindan elini (hizla) cekti. Bu yuzden isiranin iki disi dokuldu. Bunun uzerine ihtilaf edip Resulullah aleyhissalatu vesselam nezdinde dava actilar.
"Biriniz digerininelini erkek deve gibi isirmaya mi kalkti? Bunun icin sana diyet yok!" buyurdular."
Buhari, Diyat 18; Muslim, kasame 19, (1673); Tirmizi, Diyat 20, (1416); Nesai, Kasame 17, (8, 28, 29).
Muslim'in bir diger rivayetinde su ziyade gelmistir: "Resulullah aleyhissalatu vesselam: "Bana ne emrediyorsun? Elini agzina koymasini soyleyeyim de onu boga gibi disleyesin oyle mi? Ver elini de isirsin, sonra cik!" buyurdular."
4941 - Hz. Enes Ibnu Malik radiyallahu anh anlatiyor: "Halasi Rubeyyi', bir genc kizin on disini kirmisti. Ondan affetmesini talep ettiler, kabul etmediler; diyet teklif ettiler, bunu da kabul etmediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam'a gittilerse de, kiz tarafi kisas talebinde direndiler. Aleyhissalatu vesselam bunun uzerine kisas emretti.
Enes Ibnu'n-Nadr: "Rubeyyi'nin disi kirilir mi? Hayir! Seni hak ile gonderen Zat-i Zulcelal'e yemin olsun, onun disi kirilmaz!" dedi. Bunun uzerine Aleyhissalatu vesselam:
"Allah'in oyle kullari var ki, (bir is icin) Allah'a yemin etse, Allah onu bos cevirmeyip diledigini yerine getirerek yemininde hanis kilmaz" buyurdular."
Buhari, Diyat 19, Sulh 8, Tefsir, Bakara 23, Tefsir, Maide 6; Muslim, Kasame 24, (1675); Ebu Davud, Diyat 39, (4595); Nesai, Kasame 16, (8, 27).
KULAK
4942 - Imran Ibnu Husayn radiyallahu anhuma anlatiyor: "Fakirlere ait bir oglan cocugu, zenginlere ait bir oglan cocugunun kulagini kopardi. Oglanin ailesi Aleyhissalatu vesselam'a gelip: "Ey Allah'in Resulu! Bizler fakirleriz!" dediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam cani tarafa bir ceza takdir etmedi."
Ebu Davud, Diyat 27, (4590); Nesai, Kasame 14, (8, 26).
TOKAT
4943 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma demistir ki: "Bir adam, Cahiliye devrinde yasamis bir atamiza sovmustu. (Babam) Abbas radiyallahu anh ona bir tokat asketti. Bunun uzerine adamin yakinlari gelerek:
"O nasil tokat askettiyse mutlaka biz de ona tokat vuracagiz!" dediler ve silahlarini kusandilar. Bu durum Aleyhissalatu vesselam'a ulasti. Hemen gelip minbere cikti ve: "Ey insanlar! Yeryuzu ahalisinden kimin Allah katinda en mukerrem oldugunu biliyorsunuz?" buyurdular. Hepsi birlikte:
"Siz ey Allah'in Resulu!" cevabini verdiler Aleyhissalatu vesselam:
"Bilesiniz! Abbas bendendir, ben de ondanim! Olulerimize sovmeyin, aksi halde dirilerimizi uzersiniz!" buyurdular. bunun uzerine halk gelip:
"Ey Allah'in Resulu! senin gadabindan Allah'a siginiriz, bizim icin magfiret dileyiverin!" dediler."
Nesai, Kasame 21, (8, 33).
KISASIN YERINE GETIRILMESI
4944 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Oldurme tarzinda insanlarin en olculusu, iman sahipleridir."
Ebu Davud, Cihad 120, (2666); Ibnu Mace, Diyat 30, (2681, 2682).
4945 - Abdullah Ibnu Zeyd el-Ensari radiyallahu anh anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam musle (denen goz cikarmak, burun, dudak, kulak kesmek, karin desmek gibi tecavuzler)'den, yagmaciliktan men etti."
Buhari, Mezalim 30, Zebaih 25.
4946 - Ibnu Firas, Hz. Omer radiyallahu anh'tan nakladiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'i gordum, (baskasinin lehine olarak) kendi nefsine kisas uyguluyordu."
Nesai, Kasame 23, (8, 34).
AFFETME HAKKINDA
4947 - Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'i, kendisine her ne zaman kisas bulunan bir dava getirildiginde, mutlaka her seferinde affetmeyi emrediyor gordum."
Ebu Davud, Diyat 3, (4497); Nesai, Kasame 27, (8, 37, 38).
4948 - Hz. Bureyde radiyallahu anh anlatiyor: "Bir adam Resulullah aleyhissalatu vesselam'a bir adam getirip:
"Bu adam kardesimi oldurdu!" diye sikayette bulundu. Resulullah da:
"Git sen de onu oldur, tipki kardesini oldurdugu gibi!" buyurdular. Adamcagiz sikayetciye:
"Allah'tan kork, beni affet! Cunku af senin icin buyuk bir ucrete sebeptir.. Senin icin de, kardesin icin de Kiyamet gunu daha hayirlidir!" dedi. Adam da onu saliverdi. Durum Resulullah aleyhissalatu vesselam'a haber verildi. Resulullah (onu cagirtip) sordu. Adam (caninin) kendisine soylediklerini haber verdi."
(Ravi devamla) der ki: "(Resulullah aleyhissalatu vesselam): "Onu azat et! Aslinda onu azad etmen, onun icin, Kiyamet gunu onun sana yapacagindan daha hayirliydi. O gun: "Ey Rabbim! diyecek, suna sor bakalim, beni niye oldurmustu?"
Nesai, Kasame 6, (8, 18).
4949 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Maktulun kisas talep eden velilerine, (katillerden) birini affederek kisastan kacinmalari gerekir. Kadin dahi olsa, en yakin olan baslasin."
Ebu Davud, Diyat 16, (4538); Nesai, Kasame 29, (8, 39).
KASAME
4950 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Cahiliye devrinde gorulen ilk kasame hadisesi, biz, Beni Hasim icinde cereyan etmisti. Beni Hasim'dan (Amr Ibnu Alkame Ibni'l-Muttalib Ibni Abdi Menaf adinda) bir erkegi, Kureys'in bir baska koluna mensup (Hidas Ibnu Abdillah Ibni Ebi Kays el-Amiri adinda) bir adam ucretle tutmustu. (Amr) develerle birlikte (Hidas'la) yola cikti. Beni Hasim'den bir kimse ona ugradi. Bu adamin deri cuvallarinin ipi kopmustu.
"Bana yardim et, ip ver de su cuvallarima baglayayim, develer urkmesin!" dedi, o da ona bir ip verdi ve onunla cuvallari bagladi. Konakladiklari vakit bir tanesi haric butun develer baglandi. Onu ucretle tutan patron:
"Bu deve niye baglanmadi?" diye sordu. Oburu: "Bunu baglayacak ip yok!" dedi.
"Pekiyi onun bagi nerede?" diye sordu ve efendi hizmetciye bir sopa firlatti. Megerse onun eceli bu degnekte imis. (Adam yaralanir, fakat daha olmeden) Yemenli bir zaz kendisine ugrar. Yemenliye sorar:
"Sen hacc mevsiminde Mekke'de hazir bulunur musun?"
Adam: "Bazan bulunurum, bazan bulunmam" der. Yarali ona:
"Benim icin bir elcilik yapar misin?" diye ilave eder. Adam:
"Evet yapar (istediginizi duyururum)" der. Yarali:
"Sen hacc mevsiminde hazir bulundugun zaman: "Ey Kureysliler!" diye bagir. Sana "Buyur!" ettikleri vakit: "Ey Hasimogullari!" de.! Onlar: "Buyur!" edince Ebu Talib'i sor. Ona: "Benni falancanin bir ip sebebiyle oldurdugunu haber ver!" der.
Bunu soyledikten sonra o isci vefat eder.
Onu ucretle tutan patron, (Mekke'ye) donunce Ebu Talib yanina gelerek (oleni) sorup: "Arkadasiniza ne oldu?" der. O da:
"Hastalandi, (tedavisi icin) elimizden geleni yaptik. (Ama maalesef) oldu, defin isini de ben uzerime aldim!" diye cevap verir. Ebu Talib:
"O, senin bu alakani hak etmisti" der. Aradan bir muddet gecer.
Sonra olen ucretlinin vasiyette bulundugu Yemenli zat hacc mevsiminde gelir ve:
"Ey Kureysliler!" diye seslenir. (Kureysliler toplanip):
"Iste biz Kureyslileriz!" derler. Bu sefer adam:
"Ey Hasimogullari!" der. Onlar:
"Iste biz Beni Hasimiz!" derler. Adam bu sefer de:
"Ey Ebu Talib!" der. Kendisine: "Iste su Ebu Talib'tir!" derler. Adam:
"Bana falan kimse, size bir elcilik (yapmami, bir haber) teblig etmemi soylemisti. O da su: Onu falan kimse bir ip yuzunden oldurmus" der. Bunun uzerine Ebu Talib ona gidip:
"Bizden uc seyden birini sec: Istersen yuz deve ode, zira sen bizim adamimizi oldurdun. (Bu iddiamizi inkar edecek olursan), dilersen, kavminden elli kisi senin oldurmedigine dair yemin etsinler. Bunlara itiraz edecek olursan, biz de seni onun sebebiyle oldurecegiz.!" der. Adam kavmine gelip durumu haber verir.
"Yemin edelim!" derler. Onlardan bir erkege nikahli olup, dogum da yapmis olan Beni Hasimli bir kadin gelip:
"Ey Ebu Talib! Benim su oglumu o elli kisiden bir adam yerine tutmani, fakat ona, (yeminlerinin yaptirildigi Ka'be ruknu ile
Makam-i Ibrahim arasinda) yemin ettirilmemesini talep ediyorum!" der. Ebu Talib bu kadinin diledigi sekilde hareket eder. Derken onlardan bir baska adam gelir ve:
"Ey Ebu Talib! Sen yuz deveye bedel elli kisinin yemin etmesini diledin. Bu durumda her adama iki deve dusuyor. al su iki deveyi benim hesabima kabul et, yeminlerin yapildigi yerde bana yemin ettirme!" der. ebu Talib bu iki deveyi kabul eder. Kirksekiz kisi de gelip yemin ederler.
Ibnu Abbas radiyallahu anhuma der ki:
"Nefsimi kudret eliyle tutan Zat-i Zulcelal'e yemin olsun, yeminleri uzerinden bir yil gecmeden o kirksekiz kisiden hicbir kimildayan goz kalmadi (hepsi helak oldu)."
Buhari, Menakibu'l-Ensar 26; Nesai, Kasame 1, (8, 2-4).