- Katılım
- 15 Mayıs 2012
- Mesajlar
- 116
- Tepkime puanı
- 0
Elçi dedi ki: "Rabbim gerçekten benim kavmim, bu Kur'an'ı terk edilmiş (bir kitap) olarak bıraktılar. (Furkan,30)
Tefsirlerde birkaç cümle ile açıklanmaya çalışılan kitabı terk ediş üzerinde biraz daha durduğumuzda bunun pek çok şeklini görebiliriz.
Kuranı terk etmede/hayatın dışına itmede yöntem de diyebileceğimiz bu anlayışı maddeler halinde sıralayacak olursak kitabın nasıl terk edildiğini daha net kavrarız:
1-Şayet okunan Kuranın manasını merak etmiyorsak
2-Kuranın emir ve yasakları pratik hayatımızda yoksa bize yön vermiyorsa
3-Günlük hayatımızda karşılaştığımız olayları ve kişileri Kurana göre değerlendirip yorumlamıyorsak
4-Kuran sadece belli başlı bazı kutsal gecelerde, düğünlerde ve cenazelerde okunup diğer zamanlarda hatırımıza
gelmiyorsa
5-Kuran okumak dinimizin bir gereği olarak değil de kültürümüzün, örfümüzün bir parçası olarak adet yerini bulsun diye hatırlanıyorsa
6-Kuranın kılıfına, yaprağına, yaldızlı süslemelerine ve vitrindeki yerine dikkat ettiğimiz kadar niçin indirildiğine ve ne mesaj içerdiğine dikkat etmiyorsak
7-Hüzünlü bir okuyuş bizi ağlatıyor, güzel bir ses bizi kendimizden geçiriyor fakat anlatmak istediği konular ilgimizi çekmiyorsa...
8-Şu kadar sure, şu kadar hatim okuduğuna seviniyor ama okuduğumuzun bizden ne istediğine önem vermiyorsak ve sadece kuru bir kutsallığı var sanıyorsak
9-Okuduğumuz ayet kadar değil anladığımız ayet kadar sevaba girdiğimizi bir türlü kavrayamamışsak
10-Kuran okunduğu zaman bizi derin düşüncelere itmiyor Allahın ne istediğini önemsemiyorsak
11-Yoğunluğumuzu ve tüm gayretimizi Kuran harflerinin çıkarılmasına ve okunmasına verdiğimiz halde anlamaya yönelik çabamız yoksa
12-Kuran büyücü, cinci, falcı ve diğer sahtekârların bir kehanet kitabı ya da tılsımlı muska kitabı olarak veya şifrelerle dolu bir bulmaca kitabı gibi algılanıyorsa
13-Kuran sadece dua kitabı zannediliyorsa, bize bakış açısı kazandırıp bizde değişiklik yapmıyorsa ve çevremizdeki Kuran dışı yaşantı bizi kendine esir yapmışsa
14-Kuru bir okuyuşla elde ettiğimizi zannettiğimiz sevabı başkasının hesabına para yatırır gibi birilerinin ruhuna yolluyorsak
15-Kuranı gezen ölülere değil de çoktan çürümüş cesetlere okunan mezarlıklar kitabı sanıyorsak.. (Bu kafa yapısı Kuranın hayata aktarılmasını istemeyenlerin anlayışıdır, isterler ki Kuran oralarda kalsın hiç canlıların gündemine taşınmasın )
16-Ölünün kırkı, elli ikisi gibi uydurma günlere mahsus okunan bir kitap haline getirmişsek
17-Kuranın öpüp başımıza koymayı marifet sayıyor, fakat onun belirlediği haram-helal sınırlarını kafamıza sokmuyorsak
18-Raflardan bir türlü inip hayatımızı şekillendirmiyor, toplumsal yaşantımıza bir türlü yön vermiyorsa, onun koyduğu ölçülere göre hayat sürmüyorsak ve bizi yönetenlerin Kurana ne kadar danıştığına dikkat etmiyorsak
19-Siyasi yaşantımızda ve aldığımız politik kararlarda Kurana bakmıyorsak ve Din buraya karışmasın diyerek Kuranı hayattan dışlıyorsak
20-Kimi desteklememiz gerekiyor, kime karşı olmamız gerekiyor, kimlere katılmalı ve kimlerden uzak durmamız gerektiği gibi konularda Kuran bize rehber olmuyorsa
21-Sadece Kurandan hesaba çekileceğimiz halde hala başka kitapları ondan fazla okuyor ve hala saçma-sapan evliya hikâyeleri okumaktan Kuran kıssalarına bir türlü sıra gelmiyorsa
22-Kurannın birlik olun emri ortadayken yine de kendimizi Şucu, bucu diye tanıtıyor ve din içerisinde farklı isimlerde cemaatler oluşturuyorsak
23-İbadetlerimizi Kurannın gösterdiği zaman, mekân ve şekilde yapmıyorsak, bize tavsiye edilen ibadetlerin Kurandaki yerini merak etmiyorsak
24-Birilerim çıkıp Falan ayette bana işaret ediyor, falan surede benden bahsediyor gibi saçmalıklarla Kuranı kendi dünyevi veya siyasi ya da mezhepsel iğrenç menfaatlerine alet ediyorsa
25-Kurana uymuyor Kuranı kendimize uyduruyor, vermek istemediği manaları vererek anlamını çarpıtıyorsak, biz onun istediği yerde değil de o bizim istediğimiz yerde duruyorsa
26-Bir ayeti okurken o konu ile ilgili diğer ayetlere bakılmıyor, Kurannın iç bütünlüğü ihmal ediliyorsa, bir ayetin bir konunun anlaşılmasında yeterli görüyorsak
27-Kuranda geçen kelime ve kavramlara, Kuranın verdiğinin dışında anlamlar yüklüyorsak
28-Dinimizi, dinimize ait öz terimleri ile değil de yabancı kültürlere ait kelime ve kavramlarla açıklamaya çalışıyorsak (Liberal İslam, Türk İslamı, İslam tasavvufu vs...)
29-Kuranı uydurma hadisler ya da Yahudi-Hıristiyan kültürüne ait bilgilere (İsrailiyata) göre yorumlayıp anlamaya çalışıyorsak
30-Kişi Kuranın emir ve yasakları başkalarını razı etmek adına gizleniyor, çarpıtılıyorsa
31-Kuranı kendi siyasi görüş ve düşüncelerimize delil bulmak ya da toplum içerisinde itibar kazanma amaçlı olarak okuyor manasını saptırıyorsak
32-Kurana Anlaşılması zor biz onu kavrayamayız gözüyle bakılıyorsa, onun yerini başka kutsal zannedilen kitaplar aldıysa
33-Sahip olduğumuz inançların Kuran ışığında denetimi yapılmıyor şirk, hurafe inançlara karşı duyarsız kalıyorsak
34-Okunana değil de ilgimizi okuyana yoğunlaştırmışsak, filan hocanın ya da falan vaizin sohbetleri bizi Kurana uymaktan alıkoyuyorsa Tamam Kurana gerek yok nasıl olsa bu hoca biliyor anlayışına sahipsek
35-Kuranın yerini ilahi kasetleri almış, Kuran ve ilahi okuma sektörü oluşturulmuş içeriğinden gafil kalınmışsa tarikatlarda şeyhlerin verdiği zikirler Kuran okumaktan daha önemli sayılıyorsa
36-Kuran CDlerine, kasetlerine, saçma-sapan -güya dini filmlere-, Kuran kıssalarının filmlerine vs. gösterdiğimiz alakayı vermek istediği öğretilere göstermiyorsak
37-Her hoca zannettiğimizin sözlerini araştırmadan Kurana uygunluğuna bakmadan kabul ediyorsak
38-Sevdiklerimizin yanlışlarını onlar kırılır diye söylemiyor Kurana aykırı işlerine göz yumuyorsak kitabımızın istediği dik duruşu gösteremeyip duygularımızın esiri olmuşsak
39-Kurana yapılan hakaretlere duyarsız kalıyorsak, gündemimizi İslam düşmanları belirliyorsa
40-Davranışlarımızı ve konuşmalarımızı kitabımızın istediği gibi şekillendirmiyorsak, yanlışlarımızı kitabın istediği şekilde düzeltmiyorsak
Kuranı hayatımızdan çıkarmış onu terk etmiş Kuransız yaşıyoruz demektir
alıntı
Tefsirlerde birkaç cümle ile açıklanmaya çalışılan kitabı terk ediş üzerinde biraz daha durduğumuzda bunun pek çok şeklini görebiliriz.
Kuranı terk etmede/hayatın dışına itmede yöntem de diyebileceğimiz bu anlayışı maddeler halinde sıralayacak olursak kitabın nasıl terk edildiğini daha net kavrarız:
1-Şayet okunan Kuranın manasını merak etmiyorsak
2-Kuranın emir ve yasakları pratik hayatımızda yoksa bize yön vermiyorsa
3-Günlük hayatımızda karşılaştığımız olayları ve kişileri Kurana göre değerlendirip yorumlamıyorsak
4-Kuran sadece belli başlı bazı kutsal gecelerde, düğünlerde ve cenazelerde okunup diğer zamanlarda hatırımıza
gelmiyorsa
5-Kuran okumak dinimizin bir gereği olarak değil de kültürümüzün, örfümüzün bir parçası olarak adet yerini bulsun diye hatırlanıyorsa
6-Kuranın kılıfına, yaprağına, yaldızlı süslemelerine ve vitrindeki yerine dikkat ettiğimiz kadar niçin indirildiğine ve ne mesaj içerdiğine dikkat etmiyorsak
7-Hüzünlü bir okuyuş bizi ağlatıyor, güzel bir ses bizi kendimizden geçiriyor fakat anlatmak istediği konular ilgimizi çekmiyorsa...
8-Şu kadar sure, şu kadar hatim okuduğuna seviniyor ama okuduğumuzun bizden ne istediğine önem vermiyorsak ve sadece kuru bir kutsallığı var sanıyorsak
9-Okuduğumuz ayet kadar değil anladığımız ayet kadar sevaba girdiğimizi bir türlü kavrayamamışsak
10-Kuran okunduğu zaman bizi derin düşüncelere itmiyor Allahın ne istediğini önemsemiyorsak
11-Yoğunluğumuzu ve tüm gayretimizi Kuran harflerinin çıkarılmasına ve okunmasına verdiğimiz halde anlamaya yönelik çabamız yoksa
12-Kuran büyücü, cinci, falcı ve diğer sahtekârların bir kehanet kitabı ya da tılsımlı muska kitabı olarak veya şifrelerle dolu bir bulmaca kitabı gibi algılanıyorsa
13-Kuran sadece dua kitabı zannediliyorsa, bize bakış açısı kazandırıp bizde değişiklik yapmıyorsa ve çevremizdeki Kuran dışı yaşantı bizi kendine esir yapmışsa
14-Kuru bir okuyuşla elde ettiğimizi zannettiğimiz sevabı başkasının hesabına para yatırır gibi birilerinin ruhuna yolluyorsak
15-Kuranı gezen ölülere değil de çoktan çürümüş cesetlere okunan mezarlıklar kitabı sanıyorsak.. (Bu kafa yapısı Kuranın hayata aktarılmasını istemeyenlerin anlayışıdır, isterler ki Kuran oralarda kalsın hiç canlıların gündemine taşınmasın )
16-Ölünün kırkı, elli ikisi gibi uydurma günlere mahsus okunan bir kitap haline getirmişsek
17-Kuranın öpüp başımıza koymayı marifet sayıyor, fakat onun belirlediği haram-helal sınırlarını kafamıza sokmuyorsak
18-Raflardan bir türlü inip hayatımızı şekillendirmiyor, toplumsal yaşantımıza bir türlü yön vermiyorsa, onun koyduğu ölçülere göre hayat sürmüyorsak ve bizi yönetenlerin Kurana ne kadar danıştığına dikkat etmiyorsak
19-Siyasi yaşantımızda ve aldığımız politik kararlarda Kurana bakmıyorsak ve Din buraya karışmasın diyerek Kuranı hayattan dışlıyorsak
20-Kimi desteklememiz gerekiyor, kime karşı olmamız gerekiyor, kimlere katılmalı ve kimlerden uzak durmamız gerektiği gibi konularda Kuran bize rehber olmuyorsa
21-Sadece Kurandan hesaba çekileceğimiz halde hala başka kitapları ondan fazla okuyor ve hala saçma-sapan evliya hikâyeleri okumaktan Kuran kıssalarına bir türlü sıra gelmiyorsa
22-Kurannın birlik olun emri ortadayken yine de kendimizi Şucu, bucu diye tanıtıyor ve din içerisinde farklı isimlerde cemaatler oluşturuyorsak
23-İbadetlerimizi Kurannın gösterdiği zaman, mekân ve şekilde yapmıyorsak, bize tavsiye edilen ibadetlerin Kurandaki yerini merak etmiyorsak
24-Birilerim çıkıp Falan ayette bana işaret ediyor, falan surede benden bahsediyor gibi saçmalıklarla Kuranı kendi dünyevi veya siyasi ya da mezhepsel iğrenç menfaatlerine alet ediyorsa
25-Kurana uymuyor Kuranı kendimize uyduruyor, vermek istemediği manaları vererek anlamını çarpıtıyorsak, biz onun istediği yerde değil de o bizim istediğimiz yerde duruyorsa
26-Bir ayeti okurken o konu ile ilgili diğer ayetlere bakılmıyor, Kurannın iç bütünlüğü ihmal ediliyorsa, bir ayetin bir konunun anlaşılmasında yeterli görüyorsak
27-Kuranda geçen kelime ve kavramlara, Kuranın verdiğinin dışında anlamlar yüklüyorsak
28-Dinimizi, dinimize ait öz terimleri ile değil de yabancı kültürlere ait kelime ve kavramlarla açıklamaya çalışıyorsak (Liberal İslam, Türk İslamı, İslam tasavvufu vs...)
29-Kuranı uydurma hadisler ya da Yahudi-Hıristiyan kültürüne ait bilgilere (İsrailiyata) göre yorumlayıp anlamaya çalışıyorsak
30-Kişi Kuranın emir ve yasakları başkalarını razı etmek adına gizleniyor, çarpıtılıyorsa
31-Kuranı kendi siyasi görüş ve düşüncelerimize delil bulmak ya da toplum içerisinde itibar kazanma amaçlı olarak okuyor manasını saptırıyorsak
32-Kurana Anlaşılması zor biz onu kavrayamayız gözüyle bakılıyorsa, onun yerini başka kutsal zannedilen kitaplar aldıysa
33-Sahip olduğumuz inançların Kuran ışığında denetimi yapılmıyor şirk, hurafe inançlara karşı duyarsız kalıyorsak
34-Okunana değil de ilgimizi okuyana yoğunlaştırmışsak, filan hocanın ya da falan vaizin sohbetleri bizi Kurana uymaktan alıkoyuyorsa Tamam Kurana gerek yok nasıl olsa bu hoca biliyor anlayışına sahipsek
35-Kuranın yerini ilahi kasetleri almış, Kuran ve ilahi okuma sektörü oluşturulmuş içeriğinden gafil kalınmışsa tarikatlarda şeyhlerin verdiği zikirler Kuran okumaktan daha önemli sayılıyorsa
36-Kuran CDlerine, kasetlerine, saçma-sapan -güya dini filmlere-, Kuran kıssalarının filmlerine vs. gösterdiğimiz alakayı vermek istediği öğretilere göstermiyorsak
37-Her hoca zannettiğimizin sözlerini araştırmadan Kurana uygunluğuna bakmadan kabul ediyorsak
38-Sevdiklerimizin yanlışlarını onlar kırılır diye söylemiyor Kurana aykırı işlerine göz yumuyorsak kitabımızın istediği dik duruşu gösteremeyip duygularımızın esiri olmuşsak
39-Kurana yapılan hakaretlere duyarsız kalıyorsak, gündemimizi İslam düşmanları belirliyorsa
40-Davranışlarımızı ve konuşmalarımızı kitabımızın istediği gibi şekillendirmiyorsak, yanlışlarımızı kitabın istediği şekilde düzeltmiyorsak
Kuranı hayatımızdan çıkarmış onu terk etmiş Kuransız yaşıyoruz demektir
alıntı